14 Julai 2013

Perjalanan Ramadhanku,..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Segala Puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw... Hanya kepada Allah kita berserah. Hanya kepada Allah kita sandarkan segala rasa hati.. Hanya kepada Allah kita luahkan segalanya. Kerana pada saat walaupun seluruh dunia & segala isinya mampu mendengar, memahami dan mengerti tentang kita, ianya tetap tidak dapat mengatasi besar dan hebatnya kasih sayang Allah kepada kita sebagai hamba yang lemah..

Dengan izin Allah, jari jemari ini pantas menaipkan butiran bicara yang tersimpan jauh di lubuk hati.. Cuba memandang sisi-sisi kehidupan yang dilalui lewat kebelakangan ini sebagai suatu momen yang terindah..sebagai satu saat yang sentiasa membahagiakan..sebagai satu detik yang tidak pernah ada padanya kelukaan, kesakitan, penderitaan.. segalanya bahagia..kerana segalanya dari ALLAH SWT..

Malam ini telah masuk 5 Ramadhan 1434H,.. Alhamdulillah, masih diberi kesempatan Olehnya untuk merasai nikmat hidup diatas dunia yang fana' ini. sungguh Ramadhan kali ini menguji diri. yang pasti, setiap yang datang dan singgah pada diri, mesti diharungi dengan tabah dan sabar.. Ramadhan Kareem buat semua yang singgah dan membaca blog persinggahan ini. semoga kalian diberi kesihatan yang baik dalam menjalani ibadah puasa kali ini,.. 

Bermenolog sendirian tika ini, memikirkan perjalanan Ramadhanku, juga perjalanan hidupku kini,. bicara hati yang tidak berkesudahan, membuatkan fikiran berkecamuk memikirkan tentang hidup ini. Ya Ramadhan, aku berada didalamnya,....

" Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla berkata: " Melainkan puasa, kerana ianya untuk-Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku." Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan: kegembiraan berbuka puasa dan kegembiraan ketika menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) krn b'puasa lbh wangi di sisi Allah S.W.T"
( HR Bukhari dan Muslim )

Sekali lagi hati dan iman berbicara.. moga diri ini ikhlas menerima kehadiran ramadhan kali ini.. Usia lalu telah banyak dibazirkan.. ramadhan yang barakah tidak pernah diperhalusi kehadirannya.. Ya Allah.. segalanya dalam genggamanMU.. segalanya dengan kudratMu.. izinkan hambaMu ini menggapai keampunanMu. .menikmati indahnya cintaMu dalam ramadhan kali ini... hanya Engkau yang Maha Mengetahui..