05 Februari 2013

Sungguh Rencananya adalah Indah



Setiap saat yang berlalu... menjadi indah dengan kesabaran.. meskipun kadang selalu sendiri, tiada kesedihan dan kesunyian, andai punya cinta dari insan yang sentiasa ada disisi. Sungguh rencana Allah itu indah,menjadikan segalanya penuh bermakna, dalam kesedihan pasti ada kegembiraan, dalam kesunyian, pasti ada peneman, dalam duka pasti ada ubatnya dan dalam kederitaan pasti ada kebahagiaan. 

Begitulah kisah kehidupan yang kita lalui setiap saat, ada ujian dan jawapan.Hanya insan yang belum sedar dan mengharap cinta dunia tidak terjumpa jawapannya.  Ketika sebuah kesedihan menyapa. tersenyumlah... kerana kesedihan, kesunyian, duka dan derita pasti ada ubatnya... dan yakinlah pasti ada jawapannya. 

Ketika menempuhi duka kehidupan, kadang air mata yang dulu tegar mengalir sayu, mencecah ke lurah pipi yang dimamah kemerahan, turut pedih seolah memahami hati yang sakit dan pilu. Saat terasa belum cukup kuat, seolah bernafas itu sakit, dan pandangan mulai kabur dan emosi mula beraksi.. yang sedih terus menangis, dan yang panas terus mengeluarkan amarahnya.  

Suatu hari.... diri mengerti, setiap apa yang dilalui adalah rencana indah dari Allah. Lalu dilewati segala kederitaan hidup penuh redha dan kesabaran, menanti jawapan iaitu hikmah disebaliknya, sabar dan terus sabar... percayalah hati yang dulu sakit menghadapi pasti tersenyum, dan syaitan pasti merintih melihat kekuatan sang hati di saat sedih dan derita menyapa.

Di saat hati mungkin kita sangaka cukup utuh dan kuat... kala ujian datang menyapi lagi, hati yg masih cacat merintih... dan berdoalah agar diberi kekuatan dan jawapan... ketika tomahan dan ujian sering menyapa, tangisi duka dalam sujudmu, pasti Allah akan mendengar... sehingga segala alam terasa kosong..hanya ada diri dengan Tuhanmu yang tercinta. Pohon kekuatan dan jawapan lagi... agar terus tumbuh keutuhan dalam mengahapi dukamu.

Hati yang utuh kapan pun bakal retak, berbekal iman dan taqwa mu, balutla ia dengan kesabaran menanti hikmah yang pasti indah dan jawapan yang pasti menenangkan.... Dalam sujud sejadah yang setia menemani basah,terasa sungguh dekat diri dengan Pencipta yang dicintai. ya Allah.... berilah hambamu kekuatan dalam menghadapi ujian yang tiada henti-henti menyapaku, sungguh ku mohon utuhkan lah jiwaku dari terus lemah dalam meneruskan hidup di dunia mu yang fana...  

Suatu saat hati terus senyum dalam menutupi duka, terbaca sebuah kisah... tentang Rabiatul Adawiyah yang gundah hatinya kerana tidak diuji didunia..... sungguh kesenangan tanpa ujian di dunia mendepani kesusahan dan ujian di akhirat. Hati yg duka tersenyum lebar.... kemanisan di wajah mungkin terukir sudah.

Tatkala sujud kepada-Nya... tangisan terus menjadi peneman, sungguh pada Allah segala-galanya tempat mengadu duka...  ya Allah.... berilah hambamu kekuatan dalam menghadapi ujian yang tiada henti-henti menyapaku, sungguh ku mohon utuhkan lah jiwaku dari terus lemah dalam meneruskan hidup di dunia mu yang fana.. Saat tidak bisa lagi berkata-kata, tapi hati berbicara..... lalu teringat diri akan kisah Rabiatul Adawiyah yang dibaca...
ya Allah syukur kepada-Mu... sungguh ujian yang datang menggembirakan hati... setelah ketenangan mula terasa, diri meminta.. agar terus menerus diri ini diberi ujian dalam hidupnya... Ya Allah.. ujilah hambamu ini dengan apa pun ujian yang hendah Kau berikan, Sungguh ku yakin ujian mu pasti mampu  ku lalui, ku yakin rencana-Mu begitu indah untukku.... sungguh ia punya hikmah yang tidak lagi kunanti, biarlah menjadi rahsia-Mu...."
" Ya Allah... Kau ujilah aku semahu-Mu... kerana ku yakin Ujian mu pasti ku mampu tempuhi! ya Allah ,..dalam ujianmu..... berilah aku kekuatan dan kesabaran.... dengan itu dapat ku utuhkan imanku kepadaMu dan menjadikan aku lebih taqwa kepada-Mu...  ya Allah...... saat mulut berhenti berkata... namun hati... tidak berhenti berbicara.. malu untuk diungkapkan.. sungguh ya Allah.. ku teramat menyintaimu.... sungguh ku yakin Allah maha mengetahui apa yg ada dihati... mahupun tidak diungkapkan.. sungguh ku malu kerana terasa diri begitu hina dihadapan-Nya.... 
Amin ya Rabbal Alamin.... "
Saat sujud itu diri ketemu jawapan yang terasa tidak ingin lagi bangun dari sujud dihadapan-Nya... namun ujian harus dteruskan....harus didepani dengan kuat dengan membina dan mendidik diri dengan iman dan ketaqwaan yang mantap yang menjadi bekal diri nanti.. insya'allah...
Setelah jawapan indah ditemukan... segala ujian menjadi indah dan  kesabaran yang utuh perlahan-lahan menguatkan hati yang dulu sering rapuh. Percayalah dan yakinlah.. rencana Allah begitu indah dalah hidupmu... biarlah ujian menerpa setiap saat, sungguh hadipilah dengan kegembiraan.. kerana pasti kehidupan seterusnya menjadi mudah... insya'allah... 

Bersabarlah duhai hati-hati yang lemah... binalah kekuatan dalam jiwamu... Sungguh Allah menguji kita... tidak diluar kemampuan kita....  =)


Tiada ulasan: