22 November 2012

BiLa LaNgKaH HiJrAh MuLa Di AtUr ...




Assalamualaikum Dan salam seharum syurga ALLAH..

Mengharapkan setiap sahabatku berada dalam keadaan sihat dan yang paling penting berada dalam rahmat dan Redha ALLAH.. Apa erti kehidupan andai kata, Allah tidak Redha dengan setiap perbuatan kita. Ayuh sahabat, kita mula meniti kembali hari semalam yang kita tinggalkan...Adakah kita masih berada @ memilih untuk berada di jalan yang jauh dari rahmat dan Redha ALLAH..??? Persoalan ini aku ajukan buat diri sendiri dan juga buat teman-teman semua.. Jika dahulu aku juga seperti kalian...Memilih jalan keseronokan dan juga jalan yang hanya memberi hiburan.. Sudah pasti jalan itu jauh dari redha ALLAH..

Mana mungkin ALLAH redha jika kita berada di jalan yang melupaiNYA,mana mungkin ALLAH redha jika kita asyik dengan keseronokan dunia.. Jika dahulu aku memilih untuk berada di jalan yang kelam dan penuh kegelapan,jika dahulu aku seronok untuk bersorak bersama kawan-kawan, jika dahulu aku tidak kisah untuk mendedahkan aurat, jika dahulu aku jauh dari rumah ALLAH, dan jika dahulu aku amat suka berhibur.. Namun itu tidak bermakna aku akan terus di jalan itu.. aku sedikit pun tidak malu untuk menyatakan siapa aku satu ketika dahulu.. Tapi itu semua dulu.. Manusia mampu berubah, kerana hati kita milik ALLAH. Bila-bila masa sahaja ALLAH boleh mencampakkn hidayahNYA di hati kita, namun semua terserah kepada kita.. Kita ingin sambut hidayah itu atau kita ingin biarkan ia berlalu begitu sahaja..Semua bergantung kepada Kita..

Saat akal mula memikirkan bahawa diri ini terlalu berharga,saat hati mula di sentuh dengan roh hidayah dan saat itu juga diri mula rasa ingin berhijrah. Bermulalah langkah Hijrah ku atur di dalam perjalanan dakwah ku ini,. ada yang perasan akan perubahanku dan ada juga kawan-kawan yg sudah tidak rapat dengan ku lantaran ku memilih untuk berada di jalan dakwah. Aku bukan sahaja memilih untuk menjadi penyokong kepada perjuagan islam ini, namun lebih besar dari itu.. aku memilih untuk menjadi salah seorang pendokong kepada perjuagan islam. Terasa beban dakwah itu amat berat untuk di pikul berseorangan,namun ku ada ALLAH yang sentiasa memberi kekuatan jiwa.. Ujian yang datang dan pergi hanyalah tarbiyah untuk membina hati yang kuat dan jiwa yang kental..

Berhijrah tidak semudah yang di fikirkan. Payah, dan teramat payah.. tetapi untuk mendapat yang bernilai kita perlu melakukan pengorbanan yang besar dalam kehidupan ini. Seorang yang memilih untuk berubah perlu ada 5 H dalam perubahan nya..

H yang pertama dan paling utama ialah kena memiliki "HATI" yang kuat...
bagaimana untuk kita memiliki hati yang kuat..??? Jawapanyan ada pada tahajud d 1/3 malam dan ada pada zikrullah.. Tahajjud adalah kekuatan untuk para pejuang agama ALLAH. Jika kita singkap kembali sirah Rasulullah, kita dapat temui kekuatan tentera islam bukan ada pada jumlah yang ramai, namun ada pada Tahajjud. Rasulullah tidak pernah meninggalkan tahajjud. Atas sebab itu hati dan jiwa kekasih ALLAH ini amat kuat dan tidak pernah berputus asa. Begitu juga dengan kita.Jika kita ingin berubah, cari lah kekuatan itu pada tahajjud.. Kelak kita tidak akan mudah rebah dek ujian dan tidak pernah mati dek keji manusia. Perbanyakkan mengingati ALLAH dengan berzikir.. Jiwa yang kosong akan terisi dengan cinta ALLAH.. Dan manusia yang paling berjaya ada lah manusia yang sentiasa mengingati mati...


H yang kedua ialah "Hampiri" orang yang bersifat positif..
Jika kita ingin berjaya dalam penghijrahan kita, cubalah untuk hampiri orang yang sentiasa positif dengan jalan dakwah.Orang yang memikirkan jalan dakwah adalah jalan untuk mentarbiyah diri sebelum bertemu ALLAH.. kelak kita akan termotivasi dengan semangat para da'ie ini.. Biar siapa kita, biar secetek mana ilmu kita, kita jangan takut untk bersama mereka keran kita adalah sama tapi apa yang membezakan kita adalah tahap keTaqwaan kita pd ALLAH.. Jika ilmu kita kurang, carilah dan jangan pernah meninggalkan jalan dakwah..


H yang ketiga ialah "HINDARI" orang yang jauh dari jalan ALLAH..
Jika kita belum yakin dengan iman kita, elok kurangkan masa bersama orang yang jauh dari jalan ALLAH.. d bimbangi kita tidak mampu untuk menepis permintaan mereka untuk meninggalkan Hijrah yang kita pilih.. Akan tetapi kawan2 kita yang masih jauh dari jalan ALLAH jangan d biarkan mereka berterusan begitu.. Tarik lah mereka agar mereka juga menikmati roh hidayah ini.. Mereka menjadi tanggungjwab kita.. Mereka juga saudara kita..Mana tahu mereka mendapat hidayah lantaran kita..Dan ketika itu, kitalah orang yang lebih mulia dari apa yg disinari matahari jika ada teman-teman yang mendpat hidayah lantaran kita.. Jangan cepat menghukum jika ada teman-teman melakukan kesilapan,angaplah itu srbahagian dari medan dakwah..


H yang keempat ialah "HAJAT"
Sebagai insan yang ALLAH ciptakan sbg khalifah ini harus hidup dengan ber"HAJAT" .. Berhajat kepada ilmu, berhajat kepada kejayaan,berhajat kepada perkara yang memberi manfaat kepada Islam.. Binalah matlamat untuk berjaya kelak akan ada usaha yang di palu untuk mencapai kejayaan. 

dan H yang terakhir ialah " HIJRAH".
sentiasa lah kita mebina hari-hari yang kita lalui dengan Hijrah. Hijrah ke arah yang lebih baik.. Jika hari semalam amat menduka citakan, jangan biarkan ia berulang pada hari ini dan bina kewaspadaan untuk menempuh hari esok.. Dalam peghijrahan ini yang paling penting ialah ilmu. carilah ilmu ALLAH yang banyak ini untuk di pasakkan ke hati kita...Kelak kita juga akan berjaya..


sekadar itu dahulu perkongsian saya ini..
selamat berhijrah , .. selamat tahun baru hujrah 1434H, .. 

salam persinggahan.., saya SAYANG kalian..

www.persinggahanterakhir.blogspot.com