05 September 2012

Cinta, Jodoh, Takdir & Harapan,.....

Assalamulalaikum w.b.t....

Alhamdulillah syukur kehadratNya...


****************************************************************


Macam tak percaya..tiba-tiba je hati ini, terdetik untuk menulis tinta tentang 'cinta'...hmm..tak tau lah..kadang2 aku sendiri keliru...ingin tahu apa itu sebenarnya cinta...

Banyak cerita tentang cinta pernah aku dengar..
tapi kadang2 timbul rasa pelik..hmm..*smbil menggaru2 kepala*

Ramai yang meminta pendapat tentang cinta pada pendapatku.......
Aku kadang terkelu andai bersoal tentang cinta...
cinta manusia...cinta dunia...

"Yang demikian itu disebabkan karena sesungguhnya mereka mencintai kehidupan di dunia lebih dari akhirat, dan bahwasanya Allah tiada memberi petunjuk kepada kaum yang kafir."(16:107)

Aku keliru....
Mungkin juga aku tak pernah jatuh cinta..membuatkan lidahku terkelu membisu..

Apa yang boleh ku katakan..
Mengikut apa yang diamati dan diperhati jua didengari...

Sesungguhnya, ........ ( suspen je bunyinya,..hehehe..) perasaan cinta itu hadir tanpa diundang,
apabila ia bertamu, itu bukanlah suatu dosa bagimu...kerana Aku faham MafhumNya..

"Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga)." (3:14)



Sesungguhnya,perasaan cinta itu adalah sangat indah..
Jika ia diletakkan pada yang halal..

ada yang bertanya, berdosakah jatuh cinta kepada lelaki / wanita..??
pastinya tidak..
Jika perasaan itu hadir dalam hatimu..
Alhamdulillah harus didahulukan..
kerana perasaan fitrah itu telah sampai kepadamu..
Tetapi perlu lah diselitkan selepas itu Nau'zubillah..
Kerana takut terlalai dengan perasaan kasih sayang yang Allah anugerahkan kepadamu...

Sungguh indah nikmat Allah kan?
kadang2 timbul rasa takut...
Takut tenggelam dalam cinta manusia..

Jika kamu merasakan cinta itu datang kepadamu..
maka pendamlah rasa itu.. jika ia belum sampai masanya lagi..

Kerana..." sesiapa yg jatuh cinta, kemudian menyembunyikannya hinnga kematian datang menjemputnya, maka dia adalah seorang shahid." (riwayat Hakim, Ibn Asakir, Al-Dailami, dan lain2) dalam riwayat lain pula maksudnya: " sesiapa yg jatuh cinta, lalu dia mmelihara ksucian drinya dan bersabar hingga meningggal dunia, maka dia adalah seorg yg shahid." cinta yg bertandang di lubuk hati itu fitrah. Namun, apabila ia di susuli dgn tindak-tanduk yg tidak Allah redhai, ia akan bertukar menjadi fitnah... petikan dr: Pemilik Cintaku Setelah Allah n Rasul (fatimah syarha mohd nordin) 

Tapi kalau kata tak pernah.. itu adalah dusta ,
kerana cinta itu fitrah, disusuli dengan nafsu maka mudah lah ia terpaut..Na'uzubillah..


Jika dianalogikan dua ketul batu,
jika tak digeserkan antara keduanya,
ia tak kan mengeluarkan percikkan api..
tapi apabila keduanya digeserkan..? pastinya ada percikan api..

Sama juga dengan manusia..
jika keduanya meluahkan perasaan itu, bukan pada masanya..
ia akan disusuli dengan nasfu yang membara..

Maka bermula lah kisah cinta...
Cinta yang tidak tahu mana hujungnya..
Mungkin juga terputus ditengah jalan..

Tetapi pada mereka yang menghadapi keadaan ini..
moga kekal ke akhirnya..
Tetapi perlulah sangat menjaga...
Kerana ia mungkin mengganggu Hablumminallah..
Terlalu tinggi risikonya..
Nilai cinta kita kepada Allah itu..adakah 'pure'..??
Atau..kadang2 solat rasa kurang khusyuk dan terganggu, kerana rindu kepada si dia..

Moga sahabat-sahabat kuat menghadapi ujian ini..
Kerana ujian ini, mungkin sukar.. tak kira pada sesiapa pun..
mahupun ustaz,ustazah... (juga pada diri)

Dan aku,.... terus disini, pencari setia kepada yang halal bagiku..
Doakan juga moga diberi kekuatan..
untuk menjaga hati ini..
jika difikirkan tentang 'cinta'..rasa tersangat takut..
takut lalai dengan cinta manusia..sehingga terabai cinta Allah..
yang pastinya HAKIKI..., Nau'zubillahiminzalik..

P/s: Moga post kali ni,bleh menjadi nasihat kepada diri sendri dan juga sahabat -sahabat..seMoga kita sentiasa dalam Rahmat dan RedhoNya..kerana sesungguhnya seseorang manusia itu takkan pernah sempurna..dan tidak lari dari membuat kesilapan..