08 Oktober 2012

Cerita 'HATI'




Helaian-helaian diari rasa Salju Sakinah karya Zaid Akhtar dibelek penuh minat olehku. Sudah beberapa kali aku mengkhatamnya. Untuk tika ini, ku ulang lagi mentelaahnya. Mahu mengutip bekal-bekal semangat dan kekuatan berjuang yang terselit di dalamnya. Aku ingin menjadi seperti Summayyah, watak utama dalam cerita itu. Bait kata yang paling ku gemar, "Jangan nama aja Summayyah, tapi cepat lemah. Harus kental!", lebih kurang macam tu lah. Sering ditiup ke dalam diri, "Jangan nama aja lelaki, tapi cepat kalah!" :)

"sahabat yang saya kenal, seorang yang kuat."

Tempoh hari, seorang teman berbicara demikian. Terkadang lantang aku meniupkan semangat pada mereka, namun hakikatnya ku sendiri di tindas oleh perasaan. Ya, adakalanya pabila hati terlalu diasak akan dugaan, terdetik juga sesaat mahu rebah. Biarpun sebelumnya aku sangat gagah menongkah gundah. Aku terlupa barangkali, aku juga manusia biasa, tiba masa kan ditakdir jatuh jua. Tanda hidup dibaluti berbagai rencah rasa.

Bibir, aku rindu sebuah senyuman tanpa paksaan..
Bibir, aku ingin tersenyum penuh kebahagiaan..

Bangkitlah jiwa, berdirilah semula. Cukup langkahmu terhenti seketika, apakah kau mahu menghentikannya? Sedang kembaramu belum tiba dipenghujungnya? Ohh, hati. Bukalah mata, pandang ke depan sana, masih punya sebuah perjalanan yang menagih usia. Dunia masih memerlukanmu. Ingatlah kembali apa impian perjuanganmu!

"Jika kamu tidak mengisi masamu dengan Islam, maka jahiliyyah akan mengisinya."

Betapa ramai jiwa-jiwa yang sedang berlari kencang di atas jalan ini, semuanya hebat belaka. Alhamdulillah, tarbiyah Islam sudah tersebar di serata pelosok dunia. Setiap tarbiyah yang diterima, sememangnya mematangkan jiwa sesiapa yang menghayati dan memaknainya. Sungguh, aku merenung diri seketika. Kosong, hanya itu yang ku temui. Apa yang aku ada dalam diri untuk dipersembahkan di jalan ini? Menangis hiba, hampa. Aku masih tercari-cari. Ku lihat kiri, kanan, depan, belakang. Apa yang aku ada? Tiada.

Menyelusuri sirah kehidupan Rasulullah dan para sahabat, lebih lebih lagi golongan 3 peratus yang menerima Islam di Kota Makkah, mereka golongan Muhajirin. Apa yang menjadikan mereka sebegitu hebat sehingga dapat mengubah dunia? Aqidah yang jitu dan keindahan iman terhadap ALLAH. MashaALLAH, sehingga rela dada dihimpit batu sepanas api, hingga mata dikorek buta, hingga dipanggang di atas api lalu lemak menitis memadamkan bara, juga sehingga rela diri disula. Tetap tidak goyah iman di dada. Dan kita bagaimana pula? Duhai sahabat, moga berbekalkan ALLAH di dalam hati, jadikan iman dan amal kita seiring, kerana amal yang lahir dari iman yang indah, akan menyentuh hati dan jiwa manusia. Tulisan dari hati, dapat mengetuk hati yang lain dari yang tertutup rapat, terbuka luas dengan sendirinya. InsyaALLAH.

Langit tetap membiru seperti biasa,
Burung yang berkicau di rimba,
Seawal pagi lagi sudah terbang,
Mencari sesuap nasi buat yang tersayang,
Air di sungai tetap tabah mengalir,
Menelusuri denai semilir lautan,
Sang mentari punyai kisahnya yang tersendiri,
Dada langit yang dipalit awan,
Berarak pantas mengelilingi bumi Tuhan,
Kelibat pelangi pula kan muncul selepas hujan,
Dan dia..
Seorang gadis desa,
Masih berdiri di tempat duduknya,
Ditemani pelita usang yang pudar cahayanya,
Kain lusuh yang menyeka airmata,
Tetap erat dalam pelukannya,
Bagaikan menanti sesuatu,
Yang dirinya sendiri tak pasti,
Apakah hati ingin menakluki,
Sebuah pertaruhan jiwa dan hati,
Yang akhirnya membungkam sepi,
Penghujung yang tak diingini,
Wahai Pencipta dunia,
Selamatkan dia, seorang gadis desa..
Yang ingin terbang menggapai cinta,
Bukan pelangi sesudah kelam senja,
Namun hanya mendamba sekuntum bahagia,
Dalam mengabdi dirinya,
Buat sang Pemilik nyawa..
-CatatanRasaSeorangHamba-
.:Senyuman itu lebih bermakna setelah melalui kesukaran:.

CeritaHati : Bagaimana agaknya, saat pertemuan pertama kita? Adakah aku yang selama ini kau baca, sama dalam tulisan atau tingginya angan? Mungkin tidak. Pasti ada saatnya kau terhampar ulikan hampa. Jangan disoal kenapa, kerna aku juga tidak sempurna.

Tiada ulasan: