17 Julai 2012

Ramadhan Yang Dirindu dan Dinanti


Dari Anas bin Malik r.a. berkata, bahwa Rasulullah saw. apabila masuk bulan Rajab selalu berdoa,

Allahuma bariklana fii rajab wa sya’ban, wa balighna ramadan.”

Artinya, ya Allah, berkahilah kami pada bulan Rajab dan Sya’ban; dan sampaikan kami ke bulan Ramadan.
(HR. Ahmad dan Tabrani)

Alhamdulillah..Segala kepujian tertinggi diutus buat pemilik bagi segala pemilik, yang mencipta dan menjadikan segala sesuatu..yang berada di langit mahupun di bumi..Hanya Dialah Allah..Rabbul Jalil..Tuhan yang Maha Agung lagi Maha Indah.

Ramadhan kian hampir dengan kita.Hari dihitung dan terus dihitung. Tanggal 21 Julai 2012, InsyaAllah umat Islam akan melaksanakan ibadah yang amat dicintai oleh para Nabi dan para solafussoleh terdahulu.

Syahru Ramadhan adalah bulan bagi pencinta ibadah..pecinta ganjaran dengan dibukakan segala pintu kebaikan lalu ditutup segala pintu kejahatan.Ruang serta peluang bagi para hambanya mengejar segala kemanisan didalam ibadah.

Kehadiran dan kedatangan Ramadhan ini bisa membuatkan kita berfikir sejauh mana tahap dan kesediaan kita di dalam menyambut bulan yang penuh mulia ini..adakah seperti bulan-bulan Ramadhan yang lepas?? mudahan-mudahan kali ini membuahkan sedikit kenikmatan serta penghayatan di dalam beribadah.

Seminggu yang terdahulu sememangnya amat menguji keimanan serta kesabaran sebagai seorang manusia..seorang pendidik dan juga seorang hamba kepada Rabbnya..terkadang hingga menyebabkan hilang kawalan serta kewarasan di dalam menghadapi segala onak juga cabaran yang datang.

Mudah-mudahan Ramadhan kali ini mampu mengubah akhlak dan mengembalikan iman yang semakin pudar dan samar..Ya Allah bantulah kami di dalam mencari cinta dan redhaMu..amin..

Selamat Menunaikan Ibadah Puasa dan melipat gandakan PAHALA di dalamnya,..
Ikhlas Dari Blog PersinggahanTerakhir,..

Tiada ulasan: