03 Oktober 2011

JIKA ITU ADALAH PILIHAN...

Hadapilah satu suratan atas sesuatu ke atas kita,.. Dengan rasa syukur kerana diuji Allah s.w.t... Siapalah kita menidakkan takdir buat diri kita,..

Dalam kehidupan kita ini sering kita di beri pelbagal pilihan untuk memilih sesuatu perjalanan kehidupan.. Sering saja kita terasa ada kesilapan dalam mencari sesuatu yang di inginkan.. Kadang kita salah membuat perhitungan sehingga kita terasa akan derita atas sesuatu pilihan..

Mana mungkin kita dapat undur kembali masa itu dan membuat kembali pilihan yang terbaik seolah kita mampu mengubahnya.. Mampu untuk mencoraknya sesuai dengan kemahuan kita.. Tidak percayakan kita pada Rukun Iman, Percaya pada Qada Qadar..

Semua orang pernah melakukan kesilapan masa lalu.. Kadang kesilapannya dalam memilih satu keputusan yang berat yang telah mengubah masa hidupnya.. Kadang hanya kesilapan kecil saja telah merubah segala kehidupannya.. Tak perlu aku bicarakan apa kesalahan atau kesilapan seseorang itu..

Yang mana kini, berdiri kita sekarang adalah dalam realiti.. Bukan dalam bayang bayang sendiri.. Manusia yang takutkan realiti yang kini tempat berdiri umpama seorang yang tiada pegangan diri dalam mengejar impian..

Berhentilah menangisi sesuatu suratan yang berlalu.. Pasti ada hikmah yang tersembunyi di sebaliknya.. Usah dikenang salah lama, dan terus menghantui dalam masa depan..

Manusia mungkin menghadapi berbagai macam kesulitan selama satu hari penuh.. Namun apapun kesulitan tersebut, hendaklah ia berkeyakinan kepada Allah dan berfikir bahwa Allah menguji kita dengan sesuatu yang kita kerjakan dan fikirkan dalam hidup di dunia.. Ini adalah kenyataan yang sangat penting yang seharusnya tidak pernah kita lupakan sekejap pun...

Hadapilah dengan senyuman.. Walau di dalam masih tersirat derita atas suratan lalu, sekurang kurang kita masih ada iman.. Dan percaya yakinlah, kita hanyalah hambaNya.. Kita hanyalah merancang.. Tapi sebaik baik perancangan dari Allah.

Kita mencari akan satu perasaan yang sukar diterangkan.. Merasai dengan hanya kasih sayang yang ada.. Kita hilang akan diri kita sendiri.. Kita hanyut di dalam dunia ciptaan kita.. Ketenangan yang dicari, kebahagiaan yang telah hilang.. Jauh.. Dan terus alpa..

"Jika dengar akan aku, jangan menoleh mencari wajahku.. Cuma hayati alunan suaraku.. Jika baca akan aku, jangan mencari siapa aku cuma lihat dan dalami apa maksudku.. Aku bukan siapa siapa bagimu.. Cuma sebaris kata buat menghiasi duhai dukanya hati.. Kamu bukan siapa siapa bagiku.. Cuma tatapan tinta bisu dalam ku kenal apa ertinya rasa"