07 Jun 2011

KEHIDUPAN YANG PENUH PANCAROBA

ASSALAMUALAIKUM W.B.T...
Sedingin malam sedinginnya hati yang ingin berbicara, sedalam perasaan yang ingin berkata-kata. Kesepian malam dapat kurasakan membelai perasaan, seolah memahami hati yang merintih.
Ku hulurkan doa penenang hati, sesungguhnya hanya Dia yang memahami... dengan harapan agar ketabahan semakin utuh melalui kehidupan yang semakin menyeksa jiwa. Sebuah kekuatan kuharapkan, sebuah kasih dan sayang yang iklas, sebuah kehidupan yang lebih baik dan indah dalam agama-Nya... sedikit demi sedikit ku pinta agar hati lebih berdaya... melawan arus duri yang terpaksa ku pijak setiap hari.

Dalam melalui kehidupan yang sudah tertulis, kesedihan dan kegembiraan pasti terukir. Kadang merasa kehidupan ini begitu bermakna dan penuh kebahagiaan... segalanya seperti selamanya.. sehingga lupa akan kembali pada-Nya.

Kadang merasakan kehidupan ini penuh indah, dengan adanya insan sekeliling yang sentiasa memahami dan memberi sepenuh perhatian... Kadang kehidupan ini dirasakan penuh derita, setiap hari luka.. kegembiraan cuma sedikit untuk menutupi wajah yang luka. Ingin mulut berbicara, namun tiada yang mendengar , ingin tangan menggapai, tapi tiada siapa yang mencapai. Kadang hidup merasa tiada erti... seperti segalanya tidak bermakna, seolah-olah sesat dalam mimpi buruk diri sendiri, ingin lari tapi tiada daya, ingin mencari erti namun tiada sampai. Kadang ada yang ingin kehidupan ini seperti dalam mimpi, yang indah dengan kebahagiaan yang diimpi-impi.. namun setelah mata terbuka, segalanya pudar kembali duka. Ingin lena selamanya.. namun pasti akan ada yang mengejutkan dari lena indahnya... Kadang hidup terasa tertekan, dengan jalan yang bukan kehendak kita, setiap saat diatur oleh insan bernama manusia. Kadang merasa ingin hidup di dunia baru, yang tiada seorang pun yang mengenal diri, untuk memulakan sesuatu yang baru... nafas baru dan semangat baru.

Begitulah kadang tentang kehidupan, punya cara tersendiri dan nilai sendiri dalam diri tiap-tiap manusia, kehidupan dunia yang tiada kekal, ternyata semuanya dusta. Namun itulah hakikatnya sebuah kehidupan bermacam agenda, tidak ada siapa dapat lari darinya kerana semua sudah dirancang. Kita hanya merancang dan Allah juga merancang, namun Allah adalah sebaik-baik perancang. Ku pegang kata-kata ini agar terus mendidik diri menjadi insan yang tawakal dalam usaha. tapi jauh disudut hati sebuah harapan tinggi yang disimpan dalam tiap impian.

Dalam pelbagai kadang yang dilalui dalam kehidupan, kadang kehidupan yang dilalui seperti di dalam kandang. Tersepit tanpa pilihan sendiri. Kandang yang tidak mampu untuk diruntuhkan. mungkin kerana belum cukup keberanian, mungkin kerana tidak ada pilihan. Begitulah diri yang masih belum cukup mampu untuk lari dari tekanan kehidupan, terpaksa akur dengan segala yang ditentukan manusia. Hidup dalam suasana yang lain dari diri sendiri sangat sakit, seolah-olah segala tingkah dalam genggaman manusia, Hingga segala amal dan ibadah susah untuk dilaksanakan. Hati merintih duka , saat segalanya menjadi sukar sekalipun dua rakaat solat. Kadang ada hati merintih mengapa harus hidup dalam suasana sebegini, yang penuh kejahilan, yang disekelilingnya cuma dunia...

Betapa sakit pun kehidupan yang dilalui, diri harus tabah, yang merasa hidup penuh derita yakinlah suatu saat pastu datangnya kebahagiaan, kumpulkan kesabaran insya'allah datangnya kebahagiaan. yang kadang merasa kehidupan ini mimpi, smpaikanlah mimpi itu dalam doa..insya'allah diberi ketenangan dan kegembiraan nyata. yang merasa kehidupan ini sentiasa dalam tekanan, jadikan tekanan itu suatu kebiasaan dan suatu ujian yang mesti ditempuh untuk menduduki syurga Allah, iaitu kehidupan yang pasti kekal. Dan yang merasakan kehidupandiri dicengkam oleh manusia, bersabarlah.. yakinlah bahawa Allah telah mengaturkan segalanya penuh hikmah, segala kesedihan dan kesusahan pasti dibalas dengan kegembiraan dan kesenangan jika segalanya dilalui dengan iman...pasti suatu hari akan lepas dari kandang yang penuh kesengsaraan.. ~ Insya'allah.. wallahualam bi'shawab...

05 Jun 2011

Sungguh Rencana-Nya begitu Indah,.....


Assalamualaikum...
MySpace

Setiap saat yang berlalu... menjadi indah dengan kesabaran.. meskipun kadang selalu sendiri, tiada kesedihan dan kesunyian, andai punya cinta dari insan yang sentiasa ada disisi. Sungguh rencana Allah itu indah,menjadikan segalanya penuh bermakna, dalam kesedihan pasti ada kegembiraan, dalam kesunyian, pasti ada peneman, dalam duka pasti ada ubatnya dan dalam penderitaan pasti ada kebahagiaan.

Begitulah kisah kehidupan yang kita lalui setiap saat, ada ujian dan jawapan.Hanya insan yang belum sedar dan mengharap cinta dunia tidak terjumpa jawapannya. Ketika sebuah kesedihan menyapa. tersenyumlah... kerana kesedihan, kesunyian, duka dan derita pasti ada ubatnya... dan yakinlah pasti ada jawapannya.

Ketika menempuhi duka kehidupan, kadang air mata yang dulu tegar mengalir sayu, mencecah ke lurah pipi yang dimamah kemerahan, turut pedih seolah-olah memahami hati yang sakit dan pilu. Saat terasa belum cukup kuat, seolah bernafas itu sakit, dan pandangan mulai kabur dan emosi mula beraksi.. yang sedih terus menangis, dan yang panas terus mengeluarkan amarahnya.

Suatu hari.... diri mengerti, setiap apa yang dilalui adalah rencana indah dari Allah. Lalu dilewati segala penederitaan hidup penuh redha dan kesabaran, menanti jawapan iaitu hikmah disebaliknya, sabar dan terus sabar... percayalah hati yang dulu sakit menghadapi pasti tersenyum, dan syaitan pasti merintih melihat kekuatan sang hati di saat sedih dan derita menyapa.

Di saat hati mungkin kita sangka cukup utuh dan kuat... kala ujian datang menyapa lagi, hati yg masih cacat merintih... dan berdoalah agar diberi kekuatan dan jawapan... ketika tomahan dan ujian sering menyapa, tangisi duka dalam sujudmu, pasti Allah akan mendengar... sehingga segala alam terasa kosong..hanya ada diri dengan Tuhanmu yang tercinta. Pohon kekuatan dan jawapan lagi... agar terus tumbuh keutuhan dalam mengahapi dukamu.

Hati yang utuh pun bakal retak, berbekal iman dan taqwa mu, balutlah ia dengan kesabaran menanti hikmah yang pasti indah dan jawapan yang pasti menenangkan.... Dalam sujud sejadah yang setia menemani basah,terasa sungguh dekat diri dengan Pencipta yang dicintai. ya Allah.... berilah hambamu kekuatan dalam menghadapi ujian yang tiada henti-henti menyapaku, sungguh ku mohon utuhkan lah jiwaku dari terus lemah dalam meneruskan hidup di dunia mu yang fana...

Suatu saat hati terus senyum dalam menutupi duka, terbaca sebuah kisah... tentang perjuangan hidup Sultan Muhammad Al-Fateh yang gundah hatinya kerana tidak diuji didunia..... sungguh kesenangan tanpa ujian di dunia mendepani kesusahan dan ujian di akhirat. Hati yg duka tersenyum lebar.... kemanisan di wajah mungkin terukir sudah.

Tatkala sujud kepada-Nya... tangisan terus menjadi peneman, sungguh pada Allah segala-galanya tempat mengadu duka... ya Allah.... berilah hambamu kekuatan dalam menghadapi ujian yang tiada henti-henti menyapaku, sungguh ku mohon utuhkan lah jiwaku dari terus lemah dalam meneruskan hidup di dunia mu yang fana.. Saat tidak bisa lagi berkata-kata, tapi hati berbicara..... lalu teringat diri akan kisah perjuangan Sultan Muhammad Al-Fateh yang dibaca... ya Allah syukur kepada-Mu... sungguh ujian yang datang menggembirakan hati... setelah ketenangan mula terasa, diri meminta.. agar terus menerus diri ini diberi ujian dalam hidupnya... Ya Allah.. ujilah hambamu ini dengan apa pun ujian yang hendah Kau berikan, Sungguh ku yakin ujian mu pasti mampu ku lalui, ku yakin rencana-Mu begitu indah untukku.... sungguh ia punya hikmah yang tidak lagi kunanti, biarlah menjadi rahsia-Mu....

Ya Allah... Kau ujilah aku semahu-Mu... kerana ku yakin Ujian mu pasti ku mampu tempuhi! ya Allah ,..dalam ujianmu..... berilah aku kekuatan dan kesabaran.... dengan itu dapat ku utuhkan imanku kepadaMu dan menjadikan aku lebih taqwa kepada-Mu... ya Allah...... saat mulut berhenti berkata... namun hati... tidak berhenti berbicara.. malu untuk diungkapkan.. sungguh ya Allah.. ku teramat menyintaimu.... sungguh ku yakin Allah maha mengetahui apa yg ada dihati... mahupun tidak diungkapkan.. sungguh ku malu kerana terasa diri begitu hina dihadapan-Nya....
Amin ya Rabbal Alamin....

Saat sujud itu diri ketemu jawapan yang , terasa tidak ingin lagi bangun dari sujud dihadapan-Nya... namun ujian harus dteruskan....harus didepani dengan kuat dengan membina dan mendidik diri dengan iman dan ketaqwaan yang mantap yang menjadi bekal diri nanti.. insya'allah...

Setelah jawapan indah ditemukan... segala ujian menjadi indah dan kesabaran yang utuh perlahan-lahan menguatkan hati yang dulu sering rapuh. Percayalah dan yakinlah.. rencana Allah begitu indah dalah hidupmu... biarlah ujian menerpa setiap saat, sungguh hadipilah dengan kegembiraan.. kerana pasti kehidupan seterusnya menjadi mudah... insya'allah...

Bersabarlah duhai hati-hati yang lemah... binalah kekuatan dalam jiwamu... Sungguh Allah menguji kita... tidak diluar kemampuan kita.... =)