04 Disember 2011

AkU hAnYa MaNuSiA

Assalamuaikum dan salam kasih sayang,...

Alhamdulillah syukur atas nikmat imam dan islam yang telah ALLAH berikan kepada kita. Atas nikmat itu juga kita masih bernafas dgn roh iman dan islam yang kian hari kian menebal disegenap jantung dan hati. Roh iman dan islam ibarat jantung dan hati. Jika keduannya rosak maka rosaklah diri kita. Dalam kesibukan menempuh hari-hari di bumi tarbiyah ini amat menuntut diri utk bkerja lebih gigih lagi. semuanya utk memperkasakan iman dan islam yang ada dalam diri ini..

Alhamdulillah Tuhan memberikan saya kesempatan waktu untuk sama-sama mencari ilmu ALLAH. di samping kesibukan mencari ilmu dunia kesempatan waktu untuk mencari ilmu akhirat tidak saya lupakan. Terasa segar di telingan mendengar baris-baris ayat dari bibir seorang dai'e yang tidak pernah kenal erti lelah dalam mengcari dan memberi ilmu. Semuanya kerana nilai tarbiyah dan dakwah... Nilai yang diperoleh dari tarbiyah dan dakwah amat manis dan sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata..

Menilai kembali kerja keras ku dalam medan dakwah ini.. Rupanya terlalu sedikit.. Apabila bibir dai'e itu terus bergerak menutur kata, saya mula tersedar, sepanjang di medan tarbiyah dan dakwah ini, saya hanya menempuh cabaran kecil sahaja.Cabaran yang datang dari diri sendiri sahaja.. Cabaran dari nafsu dan amarah yang begelodak dari dalam jiwa. Namun bila disingkapkan kembali sirah dakwah RASULULLAH termat jauh nilainya dari medan dakwan yang saya lalui.. Cabaran yang saya lalui secubis cuma berbanding dengan cabaran yang Rasulullah dan para sahabat terima. Sepanjang di medan dakwah ini, saya tidak pernah dibaling batu atau najis seperti Rasulullah dan sahabat. Cabaran saya hanya secubit cuma. Namun saya sudah terduduk kelemahan. Inilah saya yang hanya manusia biasa..

Ketika penduduk taif menyakiti Rasulullah, sedikit pun Rasulullah tidak mengeluarkan kata-kata kesat.. Rasulullah menyambut ujian itu dengan sabar. Tetapi bagaimana dengan saya??? YA saya sering tewas dengan cucukan jarum dari syaitan. Amarah sering dilemparkan.. cepat sangat datangnya marah.. Menyambut cabaran yang ALLAH berikan bukan dengan sabar dan redha,.... Terasa jauh dengan akhlak yang Rasulullah tunjukkan,.......

Terus telinga ini mendengar sambungan kata-kata dai'e itu.. Kita yang berada di medan dakwah ini, cukupkah ilmu kita untuk mengajak orang berbuat baik.. mengajak orang kembali kepada yang haq dan meninggalkan yang batil.. Saya terus melayan fikiran untuk memikirkan ilmu yang ada.. Rasanya terlalu sedikit sahaja yang ada.. Ilmu setitik pun tidak sampai inikan pula saya nak sampaikan kepada orang lain.. Tetapi dai'e itu berkata kita jangan menunggu untuk menjdi seorang yang sempurna tetapi tanggunjawab di medan dakwah ini adalah terletak kepada semua,.... "samapaikan walau sebaris ayat" hati saya mula kelegaan mendengan kata-kata itu.. Namun saya mula melakar mimpi untuk mencari sebanyak mana ilmu agar saya mampu memberi kepada orang lain... Mengharapakan nanti saya tidak memberi hanya dengan sebaris ayat kepada sahabat2 saya yang saya sayang..

Masa terus berlalu.... Dai'e itu terus melemparkan kata-kata terus kepada hati saya. Teringat saya dengan kata-kata abang saya.. Semua yang kita lakukan perlu datang daripada hati kita...Jika ilmu datang dari hati kita insyaALLAH akan sampai ke hati orang lain.. Bertapa pentingnya untuk menjaga hati.... Nilai hati dalam membantu kejayaan dakwah itu amat besar nilainya.. Saya belajar tentang persoalan hati... Betapa ia penting untuk membantu usaha dakwah dan tarbiyah.. Abang saya ada mengingatkan jika mengusahan sesuatu pekerjaan hati-hati dalam menjaga hati.. Jika tidak mempu menjaga hati, behentilah dari mengerjakan pekerjaan itu dan rawatlah hati.. Jika meneruskan pekerjaan itu tidak ada gunanya kerana hanya mendapat penat dan lelah sahaja..

Oleh itu sahabat, jangan pernah merasa penat kerana ujian perjuangan. singkapkan kembali sirah Rasulullah sebagai penguat perjuangan.. Jangan pernah merasa kurang nya diri di medan dakwah kerana kita masih diberi kesempatan masa untuk mencari...Jangan pernah mgambil mudah persoalan hati kerana ia menentutankan kearah mana hidupmu sbg seorang dai'e....

sekadar itu sahaja perkongsiaann..
PERJALANAN MASIH JAUH

Tiada ulasan: