24 November 2011

"Hidup Manusia Ibarat Sang Pengembara"

“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah Ya Allah kerna masih diberi peluang kepada insan kerdil lagi hina ini untuk terus rukuk dan sujud kepada Mu. Selawat dan salam buat idola hati ku, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian..
Setiap hari, penulis mengambil kesempatan untuk meronda sambil ziarah ke facebook sahabat-sahabat kenalan mahupun tidak. Status mereka kebanyakannya meletakkan supaya Allah s.w.t. bantu dan memberikan kekuatan agar tabah dan sabar dalam menghadapi dugaan yang telah ditetapkan buat diri mereka. Penulis suka membaca kisah-kisah kehidupan orang lain kerna ia juga merupakan “guru” kehidupan buat diri penulis secara tidak langsung.
Andai berkesempatan, penulis akan selak satu persatu kisah perjalanan hidup mereka, merenung dan mentafsir apa yang berlaku kerna mana mungkin Allah s.w.t. jadikan sesuatu itu dengan sia-sia tanpa hikmahnya yang tersendiri.
Kembara hidup manusia ini punya cerita duka, punya cerita luka, itulah namanya arca manusia….Punya hati suka, namun sakit saat terluka, itulah namanya jiwa manusia. Mengukir saat bahagia, menatap waktu sengsara, itulah takdir cinta Yang Esa…Takdir itu mana mungkin menzalimi, tetapi itu adalah tarbiyah Ilahi…Suka..duka..sengsara..bahagia..Nikmat Tuhan buat sang hamba..Cuma manusia harus cerdik menilainya…. Bermotivasi dan berhikmahkan sebagaimana mafhum hadis:
"Jadilah kamu di dunia seperti seorang pengembara atau seorang yang sedang melalui satu jalan” -Hadis riwayat Bukhari-

Kerna aku manusia pilihanNya...

Tiada ulasan: