15 Januari 2011

Persinggahan!!, kenapa ye ujian selalu mendampingi kita.....??


Salam duhai penyeri qalbuku..
Persinggahan…

Lambaian kasih sayang ku hulurkan buatmu..Semoga iman kita sentiasa dalam keadaan segar bugar dek kerana cintakan Ilahi,pencipta kita yang Maha Agung..
Lembaran demi lembaran kau, ku selak kembali..Semakin ku tertunduk syukur..menginsafi setiap sesuatu yang ku miliki sepanjang hidup ini..Belum cukup rasanya ku menghargai segala kurniaan Ilahi,sedangkan ku selalu sahaja mengeluh bila diuji dengan dugaan yang kadang-kadang hanya cuma sekelumit.ayuh kita berdoa lagi ye persinggahan..

‘’Tuhanku,tolonglah aku akan kesukaran-kesukaran yang mendampingi
dan yang akan datang....’’

Terasa sakit didada seakan-akan dihimpit batu yang besar tatkala ujian ALLAH menimpa diri ini..Lantas ku terus mencari hikmat disebalik ujianNya..ku tahu ujian itu adalah tarbiyah dari ALLAH..Namun,sampai bilakah ujian ALLAH itu akan bertandang??sehari?seminggu?setahun? atau selamanya??

Teman penyeriku Persinggahan,
Aku tahu dan kau juga tahu derita ini..Kau selalu mengingatkan ku kesenangan yang datang setelah ujian itu adalah nikmat tuhan..ye, ku masih ingat lagi.terima kasih atas nasihatnya..hanya engkau dan ALLAH sahaja tahu senyuman di sebalik derita itu..

Persinggahan..,
Allah SWT menyarankan hamba-hambaNya agar tidak berputus asa dalam mencari kebahagian di dunia dan dalam masa yang sama tidak pula melupakan apa yang harus dilakukan bagi membungkus bekalan biar kemas untuk dibawa menghadapNya nanti..

Namun, kenapa ye manusia sering kali memilih untuk melupakan Ilahi hanya kerana megejar impian hidup yang sebenarnya bersifat sementara? engkau doalah untukku ye persinggahan, semoga aku bukan di dalam golongan manusia itu. ku tahu segala harta yang membukit tidak akan ada nilainya disisi yang Maha Agung bila tiba hari yang sepatutnya..Bukannya aku tidak menginginkan kesenangan di dunia,tapi aku memegang kata-kata seorang ustaz ni bahawa "kejarlah akhirat, nescaya dunia akan mengikutimu.."

Dalam sedar tapi leka.manusia selalu sahaja membelakangkan perintah Allah SWT kerana merasakan apa yang sedang mereka usahakan adalah amat penting dan semua perhatian,masa dan usaha haruslah dihadiahkan untuk tujuan itu semata-mata..engkau faham kan apa yang aku cuba sampaikan ini..? ermm..sedangkan Allah jua yang berkuasa menentukan apa yang bakal kita miliki dan apa yang bakal kita hilang.Begitu juga dengan apa yang bakal kita lepaskan tanpa rela, mungkin sebagai balasan atas sikap leka manusia itu sendiri..

Ingatlah Persinggahanku, segala rezeki yang ALLAH kurniakan tidak pula kita hitung nilainya,sedangkan bila kita berdepan dengan sesuatu yang menyentap jiwa,mulalah irama sendu berlagu pilu dan meminta-minta dari yang Maha Pengasih agar diberi kekuatan..Harus ada rasa malu bila mana kita sombong untuk mengucapkan syukur,tapi tidak segan meminta dibantu apabila perlu.Jangan biarkan hawa nafsu terhadap dunia menguasai pentas kehidupan kerana itu bakal mengundang seribu satu kehancuran..

Sebagai insane yang lemah tidak kurang sedikit amalnya..marilah kita sama-sama menginsafi dan bermuhasabah kembali apa yang telah kita lakukan sebelum ini..Pulanglah dan kembalilah ke pangkal jalan selagi pintu taubat masih tebuka untuk kita..Bukan apa, takut ditakdirkan oleh ALLAH nyawa kita hanya setakat ini sahaja,,mana mungkin untuk kita bertaubat sedangkan malaikat sudah sedia menanti untuk mencabut nyawa dari jasad..Alangkah ruginya hidup andai bukan kerana Nya..)",..

Tiada ulasan: