06 Disember 2010

MANUSIA BERHADAPAN DGN 6 PERSIMPANGAN

Abu Bakar r.a. berkata, "Sesungguhnya iblis berdiri di depanmu, jiwa di sebelah kananmu, nafsu di sebelah kirimu, dunia di sebelah belakangmu dan semua anggota tubuhmu berada di sekitar tubuhmu. Sedangkan Allah di atasmu. Sementara iblis terkutuk mengajakmu supaya meninggalkan agama, jiwa mengajak ke arah maksiat, nafsu mengajakmu memenuhi syahwat, dunia mengajakmu supaya memilihnya daripada akhirat dan anggota tubuh mengajakmu untuk melakukan dosa.

Dan Tuhan mengajakmu masuk ke syurga serta mendapat keampunanNya, sebagaimana firmanNya yang bermaksud "… Dan Allah mengajak ke syurga serta menuju keampunanNya …".
Siapa yang memenuhi ajakan iblis, maka hilang agama dari dirinya. Sesiapa yang memenuhi ajakan jiwa, maka hilang darinya nilai nyawanya. Sesiapa yang memenuhi ajakan nafsunya, maka hilanglah akal dari dirinya. Sesiapa yang memenuhi ajakan dunia, maka hilang akhirat dari dirinya. Dan sesiapa yang memenuhi ajakan anggota tubuhnya, maka hilang syurga dari dirinya. Dan sesiapa yang memenuhi ajakan Allah S.W.T., maka hilang dari dirinya semua kejahatan dan ia memperoleh semua kebaikan...Wallahualam..

lihatlah..bukan satu, bukan 2, bukan 3,tapi 6 persimpangan sekaligus insan2 di dunia ini berhadapan dengan rintangan yag ada pada diri..MasyaAllah..patutlah melawan hawa nafsu itu lebih jihad dari jihad fisabilillah..dan sepanjang perjalanan hidupku disini menyaksikan, Allah..!!! sungguh banyak sangat persimpangan dan rintangan yang datang menarik jiwa yang maha lemah ni.. iman senipis kulit bawang!

Realiti,mustahil manusia dapat lari dari persimpangan-persimpangan tersebut..yang membezakan cuma, dimohonkan pada Allah agar tidak terjerumus dalam salah satu persimpangan tu lama-lama..diri taknak hilang agama, diri taknak hilang akal, diri taknak hilang akhirat dan apatah lagi syurga..

Allahumma a'tini iimana la yartad..waa yaqeena laisa ba'dahu kufr..ya Allah,berikanlah kepadaku iman yang kuat dan keyakinan yang tidak lagi depengaruhi kekufuran..Ameen..

p/s: akhirnya, diri setuju dengan pendapat penulis tersebut, persoalan cinta tuhan...itu sukar didefinisi,biar bermain dengan cinta manusia,itu pun sudah cukup hebat terasa=)

..namun sungguh,cinta Ilahi itu pasti menjanjikan bahagia yg hakiki..

Salam Ma'al Hijrah 1432H dari blog Persinggahanterakhir...


Assalamualaikum wrt wbt...

Selamat membuka tirai baru tahun 1432H..semoga tahun baru Islam kali ini memberi kekuatan dan kegemilangan kepada umat Islam seluruh dunia...semoga cahaya yang dicari-cari kan kunjung tiba... Amin Ya Rabbal A'lamin..

1 Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan dalam Hijrah.

10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran.

Pada 10 Muharam juga telah berlaku:-

-Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
-Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
-Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
-Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
-Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.-Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
-Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
-Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.

-Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
-Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
-Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
-Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
-Hari pertama Allah menciptakan alam.
-Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
-Hari pertama Allah menurunkan hujan.
-Allah menjadikan 'Arasy.
-Allah menjadikan Luh Mahfuz.
-Allah menjadikan alam.
-Allah menjadikan Malaikat Jibril.
-Nabi Isa diangkat ke langit.

Wallahualam..

p/s: new year resolution?...la tahzan..cukup2lah..=)