20 Februari 2010

GADIS IDAMAN...

Gadis itu wajahnya berona NUR IMAN,
Mahkotanya dilitupi tanda KEHORMATAN,
Maruah diri dipagari dengan KESOPANAN,
Dialah puteri indah RUPAWAN…

Tika gadis lain sibuk menghias diri,
Dia hias NUR ILAHI pada WAJAHnya…
Tika gadis lain sibuk mencari SANG PUTERA,
Dia selesa dengan bersama CintaNYA…

Tika gadis lain sibuk bermadah pujangga,
Dia TEKUN dengan BAIT kata TUHANnya…
Tika gadis lain menangisi pemergian ARJUNA,
Dia tangisi KEHINAAN DIRI sebagai hamba…

Gadis itu seperti MAWAR BERDURI,
Indah di pandangan namun sukar DIPEGANGI
Mulianya kerana KETAQWAAN,
Cantiknya kerana keperibadian AKHLAK MULIA…

Kerana itulah dikatakan dia…

GADIS IDAMAN
Moga engkaulah gadis yang dirindui SYURGA…

18 Februari 2010

Suatu Muhasabah....

Assalamualaikum Warahmatullah...
Segala puji-pujian kepada Tuhan sekalian alam yang mengizinkan pertemuan ini,Selawat dan salam untuk Rasul junjungan,kekasih abadi,seluruh Ahli keluarga Baginda,dan para sahabat pendokong tinta Ilahi...

Sahabatku yang disayangi...
Pertemuan kita membawa seribu erti.Kita bersama meneroka persada hidup sambil mencari identiti sendiri.Bersama segenggam impian tanpa menjeling erti putus asa kita langkah menempuh roda-roda kehidupan dengan penuh keyakinan serta bertemankan tekad inginkan kecemerlangan.Segala onak duri tabah kita hadapi.Apa saja dugaan dan rintangan kejerihan tiada dihiraukan.Titisan keringat membawa pesanan,dan kemahuan jua diturutkan.

Sahabatku seagama....
Hidup ini penuh dengan ujian.Oleh itu dalam menjalani hidup di dunia yang fana ini,peliharalah akidah dan peganganmu bagaikan kau menjaga dirimu sendiri.Sesungguhnya arus kehidupan yang perlu kita hadapi bisa menghanyutkan kita kiranya tidak ada pegangan yang kuat.Terlalu ramai musuh-musuh yang ingin menjatuhkan kita.
Oleh yang demekian kehidupan kita perlulah kukuh di bumi yang penuh dengan alunan dan gelombang kemusnahan ini.Perancangan musuh-musuh Islam terlalu teliti untuk kita perangi dengan kekuatan,hanya ilmu dan iman yang dibekalkan di dada dapat mengatasi kelemahan yang ada.Kalimatul haq perlu kita pertahankan bagi meneruskan perjuangan Rasul junjungan kita.

Sahabatku yang amat ku kasihi...
Hidup ini seperti mimpi yang tersusun indah dan mengkhayalkan.Ia bergerak tanpa di atur untuk melihat kehidupan dan marasai kesempurnaan.Semuanya tidak pernah ada janji kerana ia adalah pasti.Bila tiba saat sedar yang tinggal hanyalah serpihan dari seluruh perjalanan yang pedih dan pilu.

Sesungguhnya kita perlu ketahui kehidupan ini amat rumit untuk dijalani seorang diri.Apabila kita berhadapan dengan segala dugaan,pastinya naluri kita inginkan temapt untuk mengadu.Kita amat memerlukan seorang sahabat untk membantu kita menghadapi dugaan dan cabaran yang berkunjung tanpa dipinta.Kita harus tahu bahawa sedikit kesilapan yang kita lakukan sekarang akan membangkitkan kekesalan berulang kali,itulah ukuran menilai sebuah harga diri.

Sahabat,kudoakan agar kau dan aku serta Umat Islam seluruhnya diberi kekuatan untuk bermujahadah menempuh dunia ini.Jangan kerana kita MARUAH Islam tercemar..salam ukhwah fillah selamanya...
Dari sahabatmu yang jauh....


Muhasabah Buat Adik-Adikku

Segala puji milik pencipta dan pentadbir,selawat dan salam diukirkan buat junjungan mulia pembela umat penegak keadilan,penentang kebatilan jua buat keluarga baginda yang tercinta serta sahabatnya yang setia.

Adik-adikku,
Izinkan jemariku menukilkan sifat-sifat kaum muttaqin yang kukutip dari pidato sahabat setia Karamallahu Wajhah sebagai siraman buat diriku dan kalian agar tetap subur keimanan yang terbina.Sesungguhnya ketika Allah Subhanahu Wata'ala menciptakan makhlukNya,Dia mencipta kita dalam keadaan tidak berhajat akan ketaatan kita dan tidak cemas akan pembangkangan kita.


Maksiat apa yang dilakukan kita tidak akan mendatangkan sesuatu kemudharatan kepadaNYa.Sebagaimanapun taatnya kita juga tidak akan mendatangkan sedikit pun manfaat bagiNya.Sebaliknya Dialah yang membahagikan segala keperluan hidup kita dan Dialah pula yang meletakkan kita di tempatNya di dunia ini.

Adik-adikku,
Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa,merekalah manusia-manusia yang bijak bestari.Kebenaran merupakan inti ucapan mereka,kesederhanaan adalah 'pakaian' mereka dan kerendahan hati mengiringi gerak geri mereka.


Mereka tundukkan pandangan mereka terhadap segala yang diharamkan Allah.Dan mereka gunakan pendengaran mereka hanya untuk mendengarkan ilmu yang berguna.
Jiwa mereka selalu diliputi ketenangan dalam menghadapi cubaan,sama seperti dalam menerima kenikmatan.Sekiranya bukan kerana kepastian ajal yang telah ditetapkan,nescaya roh mereka takkan tinggal diam dalam jasad-jasad mereka walau hanya sekejap,baik disebabkan kerinduannya kepada pahala Allah,atau ketakutan akan hukumanNya

Adik-adikku,
Begitu agung Sang Pencipta dalam hati mereka,sehingga apa saja,selain Dia menjadi kecil dalam pandangan.Begitu kuat keyakinan mereka terhadap syurga Allah,sehingga mereka rasakan kenikmatannya seolah telah melihatnya dan begitu kuat keyakinan mereka tentang neraka Allah,seakan mereka rasakan azabnya.Hati mereka selalu diliputi kekhusyukan.

Di malam hari,mereka beribadah meluangkan sedikit waktu dunia mereka dengan menghayati kalimah-kalimah Allah.Setiap kali menjumpai ayat pemberi harapan,tertariklah hati mereka untuk mendambakannya,seakan Syurga telah ada di depan mata.Dan bila melewati ayat pembawa ancaman,mereka hadapkan seluruh pendengaran hati kepadaNya seakan desir Jahannam dan geledaknya bersemayam dalam dasar telinga mereka.

Adik-adikku,
Adapun di siang hari,merekalah orang-orang yang penuh kemurahan hati,berilmu,berbakti dan bertaqwa.Tanda-tanda yang tampak pada diri mereka ialah keteguhan dalam beragama,ketegasan bercampur dengan kelunakkan,keyakinan dalam keimanan,kecintaan yang sangat pada ilmu,kepandaian dalam keluhuran hati,kesederhanaan dalam kekayaan,kekhusyukkan dalam beribadah dan menjaga diri dari segala yang tamak.

Adik-adikku,
Teruskanlah perjuangan suci ini keranaNya,semoga dengannya cahaya kegemilangan Islam kembali bersinar di alam buana ini.Tabur dan semaikanlah ilmu yang ada untuk masyarakat dan ummat Islam.Mereka amat berhajat kepada ilmumu,siang malam mereka tidak pernah lokek mendoakan kejayaanmu.Maaf atas segala-galanya dan salam ikhlas penuh Ukhuwah dan salam perjuangan...

Perjalanan Jiwa Seorang Sufi...


Seorang Sufi bercerita tentang perjalanan jiwanya...

Dia berkata : Hatiku pernah gelisah memikirkan lima perkara
Sehingga aku sibuk mencari jawapannya

Ternyata aku mendapatkannya dalam lima perkara pula iaitu....

Pertama, aku mencari berkah dalam mengejar keperluan hidup...
Aku menemukannya saat aku melakukan Shalat Dhuha

Kedua, aku mencari penerang dalam alam kubur...
Aku menemukannya saat aku melakukan Shalat Malam

Ketiga, aku mencari jawaban untuk pertanyaan
Munkar dan Nakir...
Aku menemukannya saat aku membaca Al-Qur’an

Keempat, aku mencari alat pegangan saat meniti
Shiratol Mustaqim..
Aku menemukannya saat aku berpuasa dan bersedekah
..

Dan

kelima, aku mencari naungan Arasy...
Dan aku menemukannya saat aku mengasingkan diri dan beribadah kepada Allah

Sekarang hatiku beristirahat dengan tenang...