06 Disember 2010

MANUSIA BERHADAPAN DGN 6 PERSIMPANGAN

Abu Bakar r.a. berkata, "Sesungguhnya iblis berdiri di depanmu, jiwa di sebelah kananmu, nafsu di sebelah kirimu, dunia di sebelah belakangmu dan semua anggota tubuhmu berada di sekitar tubuhmu. Sedangkan Allah di atasmu. Sementara iblis terkutuk mengajakmu supaya meninggalkan agama, jiwa mengajak ke arah maksiat, nafsu mengajakmu memenuhi syahwat, dunia mengajakmu supaya memilihnya daripada akhirat dan anggota tubuh mengajakmu untuk melakukan dosa.

Dan Tuhan mengajakmu masuk ke syurga serta mendapat keampunanNya, sebagaimana firmanNya yang bermaksud "… Dan Allah mengajak ke syurga serta menuju keampunanNya …".
Siapa yang memenuhi ajakan iblis, maka hilang agama dari dirinya. Sesiapa yang memenuhi ajakan jiwa, maka hilang darinya nilai nyawanya. Sesiapa yang memenuhi ajakan nafsunya, maka hilanglah akal dari dirinya. Sesiapa yang memenuhi ajakan dunia, maka hilang akhirat dari dirinya. Dan sesiapa yang memenuhi ajakan anggota tubuhnya, maka hilang syurga dari dirinya. Dan sesiapa yang memenuhi ajakan Allah S.W.T., maka hilang dari dirinya semua kejahatan dan ia memperoleh semua kebaikan...Wallahualam..

lihatlah..bukan satu, bukan 2, bukan 3,tapi 6 persimpangan sekaligus insan2 di dunia ini berhadapan dengan rintangan yag ada pada diri..MasyaAllah..patutlah melawan hawa nafsu itu lebih jihad dari jihad fisabilillah..dan sepanjang perjalanan hidupku disini menyaksikan, Allah..!!! sungguh banyak sangat persimpangan dan rintangan yang datang menarik jiwa yang maha lemah ni.. iman senipis kulit bawang!

Realiti,mustahil manusia dapat lari dari persimpangan-persimpangan tersebut..yang membezakan cuma, dimohonkan pada Allah agar tidak terjerumus dalam salah satu persimpangan tu lama-lama..diri taknak hilang agama, diri taknak hilang akal, diri taknak hilang akhirat dan apatah lagi syurga..

Allahumma a'tini iimana la yartad..waa yaqeena laisa ba'dahu kufr..ya Allah,berikanlah kepadaku iman yang kuat dan keyakinan yang tidak lagi depengaruhi kekufuran..Ameen..

p/s: akhirnya, diri setuju dengan pendapat penulis tersebut, persoalan cinta tuhan...itu sukar didefinisi,biar bermain dengan cinta manusia,itu pun sudah cukup hebat terasa=)

..namun sungguh,cinta Ilahi itu pasti menjanjikan bahagia yg hakiki..

Tiada ulasan: