16 September 2009

santai sat..."pasal raya..."

CONTOH PANTUN YANG TIDAK SESUAI DIJADIKAN JAWAPAN DALAM PEPERIKSAAN SPM...
anak pak abu tu naik tractor ler bukan naik lori
sebab boleh tengok makwe dia angkat baja
selamat hari raya aidilfitri
saya ucapkan pada yg puasa jerr..
amelia tu tak pandai dayung sampan
gi kedai beli gula melaka
bulan syawal jer ker boleh bermaafan
bulan yg lain tak leh ker..
anak pak mail sampai klinik gigi awal-awal
sebab dia gi kerja naik kereta
syawal tu... tetap ler syawal
tapi maner bole lupa semua sengketa..
aper ker jadah mencari pelangi
ooo... anak pak sahak tu namer dia asfan
kalo kesilapan tak diulangi
camner kita nak bermaafan..
anak pak jusuh masa tu tengah melantak ketupat
masa pengsan tu..dia pun tercekik gigi
jap tadi nangis... pas tu start mengumpat
raya tahun depan... mintak ler maaf lagi..
bukan ker mak senah sendiri yg tembak gagak
dia tembak ngan boyfriendnyer
maaf tu..maaf ler jugak
duit raya?... sudahhhhh!!! taaaakk der maknernyerrrr!!
anak sedara mak kiah jual cendol
kelessss... anak mak kiah ader kuasa sakti
aper kelas makan dodol
lebih baik makan spagetthi..
anak mak esah tu namanyer siti
sebab gemuk... namer glamour dia fetty
pandu kereta berhati-hati
nanti boleh nengorat cetty..
anak mak leha tu kerjanyer buat jalan
menantu dia pulak jual sekaya
kalo dah silap tengok bulan
camner ler plaks nak berayaa..
nak mak itam si fitri tu main polis sentri
menantunyer si fatin tu main plak buai
selamat hari raya aidilfitri
maaf zahir sahaja... .batin tu... .issshhh... taksesuwaiiii!!..
KISAH SUAMI ISTERI DIBULAN PUASA


Ada sepasang suami isteri, baru jua berkahwin, menjalani puasa first time as a couple. Hendak dijadikan cerita, mereka ni pun bergaduh ntah pasal apa.Si suami pun merajuk nya bagi cold shoulder kat si isteri ngantidak mau bercakap dengan isterinya.

Jadi malam harinya ia pun menulis note untuk si isteri: "Sahur nanti bangunkan abang" dan di simpan dekat dengan tempat tidur isterinya.

Apabila si laki ni bangun, hari sudah pun siang dan dia mendapati ada sekeping nota dengan tulisan bini dia: "Bang, bangun bang, makan sahur." Kuang kuang kuang~

PERISTIWA SUBUH
"Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid " kata Abah separuh memerintah.Aku memandang kepada Emak. Emak angguk sahaja. Maksudnya emak mahu aku ikut Abah solat subuh di masjid. Jangan melawan.

Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung tarik gebar selepas kenyang bersahur.Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. hanya kopiah sahaja dikepala.Ganjil. Dalam cahaya suram menjelang subuh, aku lihat dihadapanku, kubah masjid berada di tanah. Bukan di bumbung masjid. Ajaib...

Abah macam tidak nampak keganjilan itu. Aku cuit bahu abajh dan tunjukkan ke arah kubah yang berada di tanah. Mungkin kubah itu tengah sujud fikir aku." Kenapa? " tanya Abah." Lailatuqadar " kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.

"Kepala otak engkau. Berapa lama engkau tak ke masjid? "Tidak pasal-pasal aku kena marah. Rosak pengalaman suci aku ketika ini. Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor.. pasal tu kubah tu diorang angkat letak kat tanah.., YA AMPUN PAAKKK..!!!" huahua..hahaha..

14 September 2009

aku tetap merindui mu


Allah Maha Mengetahui tentang manusia ciptaanNya. Punya akal, ruh, hati, nafsu dan jasad. 4 daripada 5 komponen ini adalah unsur-unsur kerohanian dan hanya 1/5 unsur jisim. Sudah pasti 4 perkara ini mempengaruhi kestabilan dan kualiti diri manusia.

Akal fikiran di besarkan dengan ilmu dan berfikir. Semakin bertambah ilmu maklumat semakin seimbang keperibadian diri manusia. Ruh pula merupakan rahsia Allah yang hanya Dia mengetahui rahsianya. Ia akan sihat dan tenang apabila kita sentiasa mengingati Allah dan mematuhi segala perintah Allah. Sebaliknya ia akan sakit apabila terputus hubungan dengan Allah atau mendurhakainya.

Bulan Ramadhan adalah bulan memperbaiki kelemahan diri dengan meningkatkan ilmu melalui mengkaji al-Quran, melawan nafsu dengan berpuasa dan mempertingkatkan darjat kerohanian dengan melakukan pelbagai ibadah kepada Allah.. puasa, zikir, doa, solat sunat tarawikh, solat qiam dan zakat fitrah. Ramadhan tamat dengan solat Aidul Fitri, memuji dan takbir membesarkan Allah, kunjung mengunjung mengucapkan tahniah sesama muslimin dan menyatakan azam meneruskan amalan Ramadhan dihari-hari berikutnya.

Ramadhan adalah madrasah takwa, bulan ukhuwwah, bulan mujahadah, bulan beribadah, bulan bermuhasabah, bulan tazkiyyah dan tarbiyyah rohaniyyah. Bulan membersihkan jiwa dan bulan menambahkan bekalan takwa. Bulan hidangan Rabbani untuk hamba-hamba yang memiliki kesedaran.

Syukur kepada Allah kerana memberikan peluang kepada kita kali ini semoga bertemu kembali ditahun hadapan. Terima kasih Ya Rabb kerana masih memilihku dikalangan hamba-hambamu untuk mengecapi Ramadhan kali ini.

Selamat tinggal Ramadhan..
Selamat tinggal bulan Barakah..
Selamat tinggal bulan Maghfirah..
aku akan pasti merindui selamanya...