18 Julai 2009

Cinta teman, sahabat sekaligus saudara...

Menyayangi teman, sama sekali bukan berarti menafikan kecintaan kepada yang lain.Kecintaan kepada keluarga dan kepada diri sendiri. sebab tiap-tiap jendela cinta memiliki ruangan tersendiri di hati yang tidak akan mampu disamakan dengan cinta-cinta lain

Yang kesemuanya tidak saling berhimpit tidak pula bersinggungan. Namun tiap-tiap kecintaan mengisi bilik-bilik hati yang berbeda-beda. Kesemua cinta hendaknya merupakan suatu refleksi cinta kepada Allah SWT. Suatu pendaran keemasan dari keimanan, desiran sejuk angin kerinduan, dan deburan tegar ombak keistiqomahan.

Teman,
bagiku kata itu adalah ungkapan kerinduan dan sejuta harapan. Harapan untuk dapat saling menegur dan meneguhkan. Membuang jauh-jauh kata perbedaan dan mencuba untuk mengawali segalanya dari kesamaan. Pada kata itu kutemukan hakikat hidup dan kehidupan, kerana bersamanya aku menahan derita dan sengsara, gundah dan gulana, namun begitu manis terasa segala kerutan layar perjuangan karena Allah lah yang telah membuatnya.

Teman,
bertemankan jiwa-jiwa yang ber-izzah mulia dan ghairah menggelora, dengan sebentuk idea dan idealisme yang Robbani. Meniti jembatan yang sama, dengan tekad yang serupa dan seragam kebesaran jiwa. Bukan untuk sekadar menghabiskan sisa minuman kehidupan dunia, tapi hidup untuk sebuah cita yang takkan pernah kandas sia-sia. Pantas saja jika Rasulullah mewasiatkan agar kita menjadikan mereka yang soleh sebagai teman kepercayaan.

Ah teman, harus kita terima bahwa berteman bukan berarti untuk selalu bersama secara harfiah...

Suatu saat pasti kita akan terpisah pula. Menempati liku-liku yang berbeza di setiap sudut kehidupan, agar setiap insan dapat tersentuh cahayaNya...

betapa senangnya aku menjadi teman sekaligus saudara kalian. selalu ku renungi, betapa indahnya senario yg telah Allah ciptakan untukku, termasuk mempertemukan ku dengan saudara seperti kalian...sungguh begitu sempurna.



aku berharap kalian tidak salah paham atas sikapku akhir akhir ini. aku lakukan, karena semata mata atas rasa cinta dan sayangku pada kalian. kalian adalah harta bagiku, aku tak ingin menyakiti siapapun.

tidak seharusnya ini terjadi dalam diriku. ya...tak seharusnya...

You are The Best that i ever had

maaf, bila ada yg merasa kurang berkenan selama ini. dan kalian tidak perlu untuk meminta maaf, karena kalian begitu baik padaku, tak ada cacat sedikitpun....

jangan hiraukan aku...masih banyakteman, sahabat dan saudara kalian yang mencintai dengan tulus dan tanpa syarat apapun.... apa adanya...

Teringat serangkaian syair milik Munsyid Saujana ini kusuntingkan untukmu

Sedingin embunan dedaun kehijauan,
sesegar ingatan kenangan kisah silam Kita
seiring bersatu dan berjuang,
meniti titian persahabatan
Kau hadir membawa cahaya,
terangi hatiku teman
Saling memerlukan dan mengharapkan
Tangis gembira saat bahagia,
moga kan kekal menuju ke Syurga
Kerana Tuhan kita ditemukan,
andai terpisah,
itu ketentuan
Sengketa dan kesilapan itulah fitrahnya insan
Kata dan teguran itulah pedoman...
SALAM UKHWAHFILLAH...FI MARDOTILLAH...WA SIRUU ALA BARAKATILLAH...

17 Julai 2009

BINGKISAN BUAT SAHABAT UKHWAHKU YANG DIKASIHI ALLAH

Bismillahhir Rahmanir Rahim…

Untuk Sahabatku Yang Dikasihi Kerana Allah..
Semoga isi surat ini semata-mata kerana Allah dan mengikut Sunnah RasulNya dan dapat mengubati segala penyakit-penyakit hati. Sheikh Said Ramadhan Al Buty (Ulama' Syria) pernah menyebut dalam bukunya bertajuk “Dosa Batin” bahawa apa juga perbuatan yang tidak didasari keikhlasan hati, ia tidak akan menjadi perbuatan yang menghampirkan diri kepada Allah..


Sahabatku Yang Disayangi..
Pada hari ini kita sedang berada di suatu zaman yang dipenuhi dengan Jahiliyah yang bermacam ragam, dan keadaan ini menjadi lebih tenat lagi kerana tidak adanya kefahaman Islam yang sebenar melainkan hanya segelintir manusia sahajayang mengetahui. Semoga Allah memilih hati-hati kita untuk diletakkan hidayah dan kefahaman.. Alangkah besar nikmat sekiranya Allah memilih kita.. Segala puji bagi Allah Tuhan sekelian Alam..!

Sahabatku Yang Budiman..
Pemuda ialah suatu tenaga yang digunakan oleh Islam untuk membangun dan memakmurkan alam, tetapi orang lain menggunakan mereka untuk meruntuhkan umat manusia. Di mana saja kita akan bertemu dengan pemuda-pemuda tetapi bagaimana keadan mereka? Sebahagian besar pemuda-pemuda hari ini telah dirosakkan pemikiran mereka, dilemahkan jiwa mereka dengan dipenuhi nafsu syahwah. Akhlak mereka bukan lagi akhlak muslim yang luhur tetapi akhlak yang campur aduk..

Sahabat SeIslamku..
Aku sentiasa mendoakan keimananmu kerana dunia ini memerlukanmu. Nilai keimanan pemuda remaja sepertimu jauh lebih tinggi dari nilai keimanan orang yang sudah tua. Suatu tahap terkumpulnya tenaga yang banyak, semangat yang berkobar dan hajat yang tinggi yang merupakan kekuatan untuk mencapai keredhaan Allah..

Jadilah “belajar” wasilah untuk mendekatkan diri pada Allah. Semoga darjatmu diangkat oleh Allah. Rantailah nafsumu dengan aturan Islam..

Sahabatku Yang sejati..
Semoga kita tidak banyak bergaul dengan manusia hingga membawa gangguan hati dan menjauh hubungan dengan Allah..
Perkara yang paling penting untuk menolong kita sentiasa berfikir dan berzikir ialah selalu bersama orang-orang soleh dan condong kepada mereka. Semoga Allah lindungi kita dari orang yang dilihat selalu mendekatkan diri kepada Allah, namun hatinya sebenarnya sangat jauh dari Allah..

Sahabatku..
Rasa tidak dikasihi yang kau dan aku rasakan, sejak kecil hingga kini merupakan dorongan Allah supaya kita dapat hayati makna kemanusiaan, penuh kasih sayang kepada semua orang dan kasihan belas kepada orang yang menderita. Pengalaman ini juga sebagai dorongan untuk kita lebih memahami perasaan orang lain..

Ibn Jauzi ada menyatakan dalam kitabnya “Mahabatullah”; “Orang yang melihat dirinya serba kekurangan akan menyebabkan kedekatannya dengan Allah”..

Sahabatku..
Rasanya cukup dulu buat kali ini..
Barangsiapa beramal untuk akhiratnya, maka Allah akan mencukupi urusan dunianya. Barangsiapa memperbaiki hati nuraninya maka Allah akan memperbaiki lahirnya. Barangsiapa yang mempebaiki apa yang ada diantara dia dengan Allah, maka Allah akan memperbaiki apa yang ada di antara dia dan manusia..

BILA UKHWAH HANYA DI BIBIR

Bila dua diri mencintai Ilahi, bergabunglah jiwa, bersatu lah hati, dua jiwa satu cinta, dua jasad satu matlamat, bila rindu pada yang satu, bertemu pasti tak jemu, bila kasih kpd Allah berpisah pasti tak resah...ukhwah itu indah bila bertemu dan berpisah kerana Allah...

Demi Allah, bukan kemiskinan yang aku khawatirkan menimpa kalian

Dari Amr Bin ‘Auf al-Anshari radhiyallahu ‘anhu bahwasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam mengutus Abu Ubaidah Bin Jarrah radhiyallahu ‘anhu ke Bahrain untuk mengambil jizyah dari penduduknya. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam telah menerima permintaan damai dari penduduk Bahrain dan beliau mengangkat al-Ala’ Bin al-Hadhrami untuk menjadi ‘amir (pemimpin) di sana.

Ketika Abu Ubaidah datang dari Bahrain dengan membawa harta jizyah itu, para sahabat kaum Anshar mendengar kedatangan Abu Ubaidah ini. Maka mereka pun berkumpul untuk menghadiri shalat shubuh bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Ketika telah selesai shalat, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam langsung keluar. Namun mereka berusaha merintangi beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam. Ketika melihat mereka, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tersenyum kemudian berkata, “Saya mengira kalian telah mendengar kedatangan Abu Ubaidah membawa sesuatu dari Bahrain?”

Mereka berkata, “Benar wahai Rasulullah.”

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Kalau begitu, bergembiralah dan berharaplah memperoleh sesuatu yang melapangkan diri kalian.

"Demi Allah, bukan kemiskinan yang aku khawatirkan akan menimpa diri kalian. Akan tetapi, aku khawatir jika dunia ini dibentangkan untuk kalian sebagaimana ia dibentangkan untuk orang-orang sebelum kalian sehingga kalian berlomba sebagaimana mereka berlomba, dan akhirnya kalian hancur sebagaimana mereka hancur.”

(Hadits riwayat Muslim (2961) dan al-Bukhari (6425), dan Ibnu Abi ad-Dunya dalam kitab tentang Zuhud hal. 73)

Dikutip dari buku Bercanda Bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam (edisi terjemahan Dhahikun Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam wa Tabassumuhu wa Muzahuhu oleh Ridhwanullah ar-Riyadhi)

16 Julai 2009

LINDUNGI AKU YA RABB...!!!

Sewaktu Adam dan Hawa
memakan Quldi larangan,
Allah murka,
lalu mencampakkan mereka ke bumi nyata
Allah yang maha besar maha pengampun,
Mengampuni dosa mereka,
Walaupun dosanya seluas langit sebesar bintang

Itulah Allah pencipta kita
Segala dosa manusia,
Diampuninya
Apakah kita hambanya?
Tidak mahu mengampuni sesama kita?
Malulah kita kepada Allah


Tiada manusia sebesar Allah
Tiada manusia setanding Rasullulah
Tiada manusia sempurna sepenuhnya
Tiada manusia bebas dari kesilapannya


Ingatilah,
Setiap kesilapan bisa diperbaiki
Bimbinglah, pimpinlah mereka yang bersalah
Bukan mengeji bukan menghina bukan membenci
Kita Siapa untuk merebas sesama kita?



Sedarkah kita?
Jari yang menuding ke arah mereka,
Tiga jari ke arah kita,
Sebelum mengata, sebelum mengeji,
Cerminlah dahulu diri kita sendiri


Ingatilah,
Setiap kesilapan bisa diperbaiki
Bimbinglah, pimpinlah mereka yang bersalah
Bukan mengeji bukan menghina bukan membenci
Kita bukan Allah untuk merebas sesama kita
Sebelum mengata, sebelum mengeji,
Cerminlah dahulu diri kita sendiri

15 Julai 2009

1 OGOS 2009 HIMPUNAN MANSUHKAN ISA...



1 Ogos 2009 ini akan diadakan perhimpunan 100,000 rakyat Malaysia di ibu kota Kuala Lumpur.

Perhimpunan ini adalah sebuah demonstrasi aman, dianjurkan oleh Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) dengan sokongan beberapa kumpulan NGO dan parti politik, sempena ulangtahun ke-49 pemasyhuran akta paling kontroversi tersebut.

Namun harus diingat, perhimpunan ini bukanlah pula satu perayaan, ia adalah tentangan!Ironinya, di bulan Ogos juga, saban tahun kita merayakan sambutan bulan kemerdekaan lambang bebasnya rakyat kita. Sedangkan 49 tahun yang lalu, di bulan yang sama, ISA digubal dan diluluskan sebagai sebuah akta yang sampai hari ini dilihat sebagai pembunuh sebahagian kebebasan rakyat yang kononnya merdeka.

Penentangan terhadap ISA bukanlah hakmilik parti pembangkang, kerana siapa sahaja di antara kita yang percaya tentang kebebasan sebagai warga negara merdeka akan memberi penghormatan tinggi kepada kebebasan hak asasi, yang seharusnya tidak boleh dibayangi oleh gari dan jeriji besi....

Ayuh wahai pemuda, pemudi rakyat Malaysia..mari kita sama-sama berganding bahu dalam memperjuangkan hak kita sebagai rakyat yang duduk dibawah pemerintahan yang zalim ini...

Jom kita sama-sama turun dan pastikan pakaian anda ke perhimpunan itu berwarna merah hitam...tanda hilangnya demokrasi di Malaysia...

MEMORI ITU...

Dikegelapan malam ini, keheningannya makin lunak membuai mimpi-mimpi indah mencipta ilusi keasyikan. Hari esok akan kembali menjenguk tiba dan hari yang berlalu akan terus dikenangi pahit manisnya. perjalanan hamba yang daif ini semakin hari semakin kosong dengan hayunan kaki yang lemah dan dunia kian asyik meniti usia senjanya. Hanya menanti saat ajalnya dipanggil mengadap

Aku kembali dengan persis kata yang akan ku ukir agar menjadi ungkapan buat teman-teman yang melayari blog ini. Tika ini hatiku berdetik hiba..kenangan dan memori cuba memenuhi kekosongan yang berbaki. Jari jemari mulai mempamerkan kelincahannya menari diatas keyboard laptop. Mengimbas semula saat suka-duka bersama.




Aduhai teman..
Betapa indahnya memori itu..bertakhtakan persahabatan dan UkhwahFillah antara kita bersama..berantaikan rasa kehambaan dalam menyelusuri titian-titian kehidupan untuk mencari secebis ilmu di bumi Allah ini….

Hatiku kembali sebak…

dan ku sedaya upaya cuba melayari satu persatu memori yang lalu…memori kenangan yang akan ku simpan rapi didalam diari kehidupanku..Alangkah indahnya suasana ilmu yang kulalui ketika itu…perjalanan seharian penuh dengan tugasan sebagai seorang da’ie..menyelusuri ma’ahad, Jami’ah dan Jami’ disekeliling..
Ukhwah yang dibina berteraskan keikhlasan yang begitu kuat


Teman-temanku..
Ketahuilah..betapa rindu ku pada kalian dalam menempuh onak duri kehidupan ketika ini..kehidupan yang penuh panca roba..tidak terucap dibibir dan terdetik dihati ku apa-apa perkataan ketika ini wahai teman-temanku…
melainkan…
ANA UHIBBUKUM FILLAH....!!!!!

14 Julai 2009

BERILAH KEMENANGAN KEPADA KAMI YA ALLAH..!!!


Ya Allah, ya Rahman
Wahai Tuhan kami,
Janganlah Engkau gelincirkanhati-hati kami
sesudah Engkau memberi petunjuk kepada kami
dan kurniakanlah bagi kami
rahmat daripada-Mu,
Sesungguhnya Engkau amat mengurniakan.

Wahai Tuhan kami,
Berilah rahmat kepada kami dari sisi-Mu
dan sediakanlah petunjuk bagi kami
dalam urusan kami.

Wahai Tuhan kami,
Bukakanlah kebenaran di antara kami
dan kaum kami,
kerana Engkaulah sebaik-baik pembuka.

Wahai Tuhan kami,
Tolonglah akan kami di atas
menghadapi golongan-golonganyang melakukan kerosakan.
Wahai Tuhan kami,
kepada Engkaulah kami berserah
dan kepada Engkaulah kami bertaubat
dan kepada Engkaulah tempat kembali.

Wahai Tuhan kami,
Janganlah Engkau jadikan kami fitnah
(terpengaruh atau tunduk)
bagiorang-orang kafir
dan ampunilah bagi kami wahai Tuhan,
sesungguhnya Engkau maha gagah lagi bijaksana.

Wahai Tuhan kami,
Berikanlah kepada kami kebaikan
didunia dan kebaikan di akhirat
dan peliharalah kami akan azab api Neraka.

Ya Allah, Ya Rahim,
Kurniakanlah kemenangan kepada kami
demi menegakkan agamaMu
dan menebarkan keadilan
serta kebenaran

Takbir! Takbir! Takbir!...

25 PESANAN LUQMANULHAKIM KEPADA ANAK-ANAKNYA


Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yg dalam, banyak manusia yg karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yg bernama TAKWA,ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.

02 - orang - orang yg sentiasa menyediakan dirinya utk menerima nasihat,maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yg insaf dan sedar setalah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemulian dari ALLAH juga.

03 - Hai anakku; orang yg merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kpd ALLAH, maka dia tawadduk kepada ALLAH, dia akan lebih dekat kepada ALLAH dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.

04 - Hai anakku; seandainya ibubapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman.

05 - Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.

06 - Dan selalulah berharap kpd ALLAH tentang sesuatu yg menyebabkan untuk tidak menderhakai ALLAH. Takutlah kpd ALLAH dengan sebenar benar takut ( takwa ), tentulah engkau akan terlepas dr sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.

07 - Hai anakku; seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang yg telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal hal yg tidak benar. Ketahuilah, memindahkan batu besar dr tempatnya semula itu lebih mudah drpd memberi pengertian kpd orang yg tidak mahu mengerti.

08 - Hai anakku; engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkat batu besar dan besi yg amat berat, tetapi akan lebih lagi drpd semua itu,adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yg jahat.

09 - Hai anakku; janganlah engkau mengirimkan orang yg bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.

10 - Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yg berbahaya.

11 - Hai anakku; bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah utk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedangkan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.

12 - janganlah engkau makan sampai kenyang yg berlebihan, kerana sesungguhnya makan yg terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu diberikan kpd anjing sahaja.

13 - Hai anakku; janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.

14 - Makanlah makananmu bersama sama dengan orang orang yg takwa dan musyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari mereka.

15 - Hai anakku; bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yg mencari kayu bakar, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.

16 - Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu,maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati-hatilah.

17 - selalulah baik tutur kata dan halus budi bahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yg pernah memberikan barang yg berharga.

18 - Hai anakku; bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yg tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yg mengharapkan sesuatu darimu.

19 - Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yg tidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat riya' yg akan mendatangkan cela pd dirimu.

20 - Hai anakku; janganlah engkau condong kpd urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan oleh dunia saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.

21 - Hai anakku; usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata-kata yg busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.

22 - Hai anakku; janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yg menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yg pasti, janganlah engkau bertanya sesuatun yang tidak ada guna bagimu, janganlah mensia-siakan hartamu.

23 - Barang sesiapa yg penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yg pendiam akan selamat daripada berkata yg mengandungi racun, dan sesiapa yg tidak dapat menahan lidahnya dr berkata kotor tentu akan menyesal.

24 - Hai anakku; bergaullah rapat dengan orang yg alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata katanya bagaikan tanah yg subur lalu disirami air hujan.

25 - Hai anakku; ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yg selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain.Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yg engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yg bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.

13 Julai 2009

buat teman-temanku..

Assalamualaikum..
Alhamdulillah, syukur sangat kehadrat ilahi atas rahmat dan inayah yang diberikan pada diri ini..
lama betul tak update blog ni.tapi hari ni Alhamdulillah dapat jugak online dan buka blog ni.dan InsyaAllah selepas ini saya akan sentiasa memperbaharui bahan-bahan dalam blog dan selalu update blog ini.

nak katakan sibuk ngan kejer-kejer harian sampai tak ada masa nak update blog ni, ye jugak kot.sebab kat rumah tak ada broster, Brodband internet dan sewaktu dengannya..nak update Blog, Frenster, Face Book, Imem, chek e-mail, dan chat kene pi kat opis la...erm, tupun kadang-kadang je dapat online..kejer atas meja sentiasa menunggu tiap-tiap pagi..hehehe...

Hari ni ada masa free sikit..tu boleh update dan tengok blog ni.kalau tak erm, nak on sebulan sekali pun susah.kejer banyak..nak kene settlekan banyak kertas keje dan borang langganan HPA dari banyak pihak.tu tak termasuk lagi nak kene handle program Unit Amal kawasan dan kertas keje yang nak dihantar ke pusat..adus',.. pening kepala..!!

tapi walau camanapun kejer tetap kejer dan kerja jamaah tak akan sekali-kali saya tangguhkan..
perjuangan tetap akan diteruskan walau apa pun halangan dan cabaran yang mendatang..buat kawan-kawan doakan saya dapat pegang amanah sebagai ketua Unit Amal kawasan pada sesi ini..firs time,..banyak yang tak tahu. dan doakan saya dapat membahagikan masa antara kerja syarikat, kerja jamaah, kerja parti, membantu keluarga dan seterusnya membantu orang disekeliling saya..

Akhirnya saya nak ucapkan terima kasih bebanyak pada sahabat seperjuangan dari Ukhwah.com Nurul Huda.atas bantuan dan kerjasama ke atas blog ni.apa pun Jazakallahu Khairan Jaza'..semoga segala bantuan yang diberi akan diberkati oleh Allah..buat Nuyun.. nanti ada pape bahan atau info yang boleh dikongsi bersama..hmhm..bagi la sikit ye..hehehe..

tak lupa juga buat teman-teman yang sudi melayari blog ni..selalu-selalu la layari bersama ye.dan berikan komen, kritikan membina, kata-kata nasihat, atau ape-ape je yang kita boleh kongsi bersama...saya doakan semoga UkhwahFillah yang dibina disini akan sentiasa diberkati oleh Allah s.w.t. AMIN....!!!!

tika itu...

bersama kesejukan yang menikam ini...
dan rasa yang datang tetiba..
ku luahkan luahan ini..
bersama kehadhiran subuh yang hening..
kerana aku masih disini..
bersama sisa sisa hidup yang tragis......
suatu kenangan yang begitu terpaku di lubuk hati..
antara sedar dan tidak kokok ayam... mula kedengaran..
bersama lena nya insan..
tika itu..
insan yang sudah kepenatan dan kedinginan....
masih terus menikam seluruh urat nadi..
dan kepedihan hati yang terumbang ambing..
bersama memori manis..
yang masih berlegar di kamar hati....
dalam kejauhan dan hati yang retak..
Ya Allah..
ketenangan yang hadir ketika itu...
adalah satu ni'mat yang terlalu agung..
diri yang daif ini...
memohon keampunan...
dari yang maha pencipta...
hanya kempunan dan kereadhaanmu..
yang kuharap2kan tika itu Ya Allah...
sengguh besar rahmatmu..
sungguh agung kebesaranmu..
pada insan yang lemah ini..
Ya Allah...