25 Oktober 2009

"BULAN SAHABAT"...BUAT SAHABAT-SAHABAT UKHWAHKU

Assalamu Alaikum kepada semua pengunjung blog persinggahanterakhir, tidak kira siapa jua anda, dan di mana anda berada.., salam ta’zim dan salam ukhwahfillah bagi sahabat-sahabat kenalan baruku diblog ini…agak lama juga meninggalkan blog ini tanpa post terbaru.. Nak kata tak cukup masa, mungkin juga, semua manusia mengejar masa..lebih-lebih lagi terasa sangat kini masa pantas berlalu…

Post ku kali ini memfokuskan pada perkataan ‘sahabat’. Layak rasanya bulan Oktober 2009 ini, dinobatkan sebagai “bulan sahabat”, bulan untuk menghayati apa itu erti persahabatan.. Tapi untuk aku je la.. Biar la aku celebrate sorang2, ataupun dengan sahabat aku jer..Tapi kenapa ye? Kenapa aku memanggil bulan ini “bulan sahabat”?

Bulan ini menyaksikan aku kerap bermain perasaan, bergenang air mata, kerana insan-insan yang kugelar sahabat…bermacam karenah dan perangai ku temui, sampaikan abangku berpesan “berkawan dan carilah kawan seramai mungkin, tapi awas.., jangan sampai terjebak dengan akhlak buruk mereka…” ye.. terima kasih abangku atas nasihat itu.

Pada awalnya, air mata itu berlinang kerana kekesalan, juga kegagalanku menerima teguran nasihatnya beberapa bulan yang lalu… Sejak terguris hati sahabatku itu, (walaupun aku telah memohon maaf daripadanya), aku tidak lagi menerima emel-emel forward yang memberikan seribu satu perasaan, daripadanya lagi…
Ku biar kalam berbicara.. Menghurai maksudnya di jiwa…
Agar mudah ku mengerti.. Segala yang terjadi..
Sudah suratan Ilahi..
Ku biarkan pena menulis..
Meluahkan hasrat di hati.. Moga terubat segala..
Keresahan di jiwa.. Tak pernah ku ingini…
Aku telahpun sedaya.. Tak melukai hatimu..
Mungkin sudah suratan hidupku.. Kasih yang lama terjalin..
Berderai bagaikan kaca..
Oh teman, maafkanlah diriku..
Oh Tuhan.. Tunjukkan ku jalan..
Untuk menempuhi dugaan ini..
Teman, maafkan jika ku melukaimu..
Moga ikatan ukhuwah yang dibina.. Ke akhirnya…
Aku telahpun sedaya.. Tak melukai hatimu..
Mungkin sudah suratan hidupku.. Redhalah apa terjadi..
Usahlah dikau kesali.. Mungkin ada rahmat yang tersembunyi..

Gema lagu Sahabat Sejati, daripada UNIC ini la yang menyaksikan ego seorang lelaki akhirnya tumpas jua.., keseorangan di dalam kereta, di waktu malam, diiringgi hujan lebat yang mengguruh… (tengah tunggu mak balik masjid) Sebak di dada tak tertahan lagi.. Air mata hanya bergenang dikelopak... mengenangkan persahabatan suci atas dasar ukhwahFillah, akhirnya terlerai di tengah jalan. Di waktu itulah, ku panjatkan doa kepada Ilahi, andainya sahabatku itu tidak mahu menghubungiku lagi, aku redha.. Aku memaafkan semua kesalahan dirinya (andai ada) ya Tuhanku.. Namun, kau temukanlah kami di taman syurgaMu ya Allah.. Biarlah redha Mu mengiringi kepulangan kami ke negeri abadi nanti..

Sungguh Allah itu Maha Mendengar dan Maha Mengasihani.. beberapa hari selepas itu, tanpa diduga, aku telah menerima emel (walaupun sekadar emel forward) daripadanya. setelah sekian lama tidak singgah di kotak inboxku..Alhamdulillah, sehingga ke hari ini kami masih lagi bersua messeg dan e-mail, walaupun peristiwa sebelumnya masih meneylubungi persahabatan kami…. Terima kasih, wahai tuhanku

Kisah kedua (sahabat yang lain), ia agak berlainan, kerana aku bertukar posisi.. Jika dalam kisah pertama, aku dinasihati, dalam kisah ini aku menasihati pula… Mungkin caraku agak kurang kena pada gayanya.. Ntah la.. Akupun tak pasti.. Namun hubungan kami menjadi renggang selepas itu… Aku sendiri tidak pasti kenapa dia seolah-olah menjauhiku.. Tiada jawapan hitam putih yang menjawab soalan itu.. Dia sekadar menafikan.. Di waktu2 tertentu, tatkala diri ini berseorangan, sedih juga mengenangkan sikap sahabatku yang seorang ni..

Bulan ini juga aku menyaksikan betapa Maha Penyayangnya Tuhan itu… Tatkala diri ini dirundung kesedihan, Dia hantarkan sahabat-sahabatku yang lain pula (yang tiada kaitan di antara mereka dan jarang2 sekali menghubungiku), mententeramkan hati yang kesedihan ini.. SMS –SMS yang dihantar, menggambarkan seolah-olah sahabat-sahabat itu dapat merasai apa yang sedang melanda diriku.. Begitulah Maha Penyayang nya Tuhan, menggerakkan hati hamba-hambaNya.. Kisah yang kedua juga berakhir dengan ending yang baik.. Alhamdulillah…

Maka layaklah bulan ini kuraikan dengan nama “bulan sahabat”… Semoga aku telah dapat mengambil iktibar dengan sebaiknya, daripada apa yang telah terjadi..

Di kesempatan ini juga, ingin ku selitkan kandungan buku Misteri Alam Kubur yang diadaptasi daripada kitab Syeikh Daud al-Fatani, yang mempunyai kaitan dan pengajaran dengan post ku kali ini..

Dalam kitab Syu’abul Iman, al-Baihaqi meriwayatkan daripada Ali bin Abu Talib r.a, katanya: “Ada dua orang lelaki mukmin yang bersahabat, dan dua orang lelaki kafir yang juga bersahabat

Salah seorang mukmin itu meninggal dunia. Tatkala matinya dia diberikan khabar gembira oleh malaikat tentang syurga. Dalam pada itu teringatlah dia kepada sahabatnya, lalu diapun berkata:

Wahai Tuhanku, sesungguhnya sahabatku si polan itu sering menyuruhku supaya taat kepada-Mu dan kepada Rasul-Mu. Dia menyuruh aku melakukan kebaikan serta melarang aku daripada melakukan kejahatan. Dia memberitahuku bahawa aku akan berjumpa dengan-Mu. Oleh itu, wahai Tuhanku, janganlah Engkau sesatkan dia setelah kematianku, sehinggalah Engkau memperlihatkan kepadanya apa yang aku dapat lihat ini, dan Engkau redha kepadanya seperti Engkau redha kepadaku.”

Setelah sahabatnya itu meninggal dunia maka bertemulah roh mereka berdua, lalu kedua-duanya diberitahu bahawa antara mereka saling puji memuji antara satu sama lain. Kemudian mereka berdua saling berkata antara satu sama lain: “Engkaulah sebaik-baik sahabat dan kekasih.”

Sementara itu, apabila salah seorang yang kafir meninggal dunia, maka diberitakan kepadanya tentang neraka. Tatkala itu, teringatlah dia kepada sahabatnya yang juga kafir, lalu diapun berkata: “Wahai Tuhanku, sesungguhnya sahabatku selalu menyuruhku menderhaka kepada-Mu dan Rasul-Mu, dan dia menyuruh aku melakukan kejahatan serta melarang aku daripada melakukan kebaikan. Dia memberitahuku bahawa tidak ada pertemuan antaraku dengan-Mu. Wahai Tuhanku, janganlah Engkau beri petunjuk kepadanya setelah ketiadaanku, sehinggalah Engkau perlihatkan kepadanya apa yang Engkau perlihatkan kepadaku, dan Engkau murka kepadanya seperti Engkau murka kepadaku.” Apabila sahabatnya meninggal dunia, berkumpullah roh mereka berdua, lalu dikatakan kepada mereka berdua: “Hendaklah setiap kamu memuji antara satu sama lain.” Lalu setiap mereka berdua pun berkata: “Engkaulah sejahat-jahat saudara dan sahabat.” Wallahu Alam…

Dan akhir kata daripadaku, terima kasih buat insan-insan yang menjadikan diri ini sebagai sahabat mereka.. Begitu juga insan-insan yang kupahatkan nama mereka di hatiku sebagai sabahat-sahabat.. Salam ukhuwah fillah. Maat taufiq wal hidayah..

Tiada ulasan: