04 Ogos 2009

DUGAAN YANG MENGAJAR KU ERTI KEHIDUPAN..

Setiap hari ku cuba berniat untuk melakukan lebih dari apa yang ku mampu. tapi akhirnya kecundang juga.

Seminggu dua yang berlalu ini, banyak mengajar ku erti kehidupan sebagai seorang hamba Allah, seorang anak, dan InsyaAllah sebagai seorang daie. aku percaya setiap benda yang berlaku pasti Allah ingin mengajar hambaNya. Kebarangkalian Dia sayangkan hambaNya ini.

MasyaAllah...terasa indahnya jika kita mengetahui bahawa Maha Pencipta menyayangi kita. Sebagaimana seorang ibu menyanyangi anaknya, seorang ibu mahukan anaknya menjadi seorang yang berguna dan dapat hidup berdikari. Seorang ibu tidak akan marah kepada anaknya jika ia tahu anaknya berbuat salah dan mahu mengajarnya.

Tapi Allah mengajar hambaNya melalui duggan hidup yang perlu dia tempuhi. Cuma ada kalanya kita tidak sedari apakah hikmah dugaan itu menimpa ke atas dirinya. It’s how we analyse the situation.Kadang-kadang dikala bersendirian, ku cuba muhasabah kembali apa yang terjadi pada diriku.dugaan demi dugaan serta cabaran yang mendatang membuatkan diri ini sedaya upaya cuba mengenali hakikat kehidupan di atas muka bumi Allah s.w.t.

sekarang saya sedar, segala peristiwa dan dugaan yang menimpaku adalah kerana Allah masih sayangkan aku, Jikalau tidak masakan dugaan menimpa satu demi satu dalam masa yang sesingkat ini. Mungkin Dia ingin melihat sejauh mana thabat ku di jalan yang suci ini..

ye, aku yakin atas semua itu serta aku redho atas apa yeng terjadi...Maha sucimu Ya Rabb Tuhan sekelian Alam..yang telah memilih aku dikalangan salah seorang yang kau beri dugaan... dugaaan yang hampir memutuskan semangat ku dalam perjuangan ini..Subhanallah..Ampunilah aku Ya Rabbal A'lamin...

Tiada ulasan: